Norges beste vestkant?

Hei og fine dagen! Jeg driver å endrer litt på designet på bloggen, så nå tenkte jeg det var på sin plass å presentere Norges beste vestkant.

Du har kanskje hørt sangen “Kor i helsiken e Sandnes?” “I 24 år har me kjørt i gjønå Sandnes”. Det er mange steder man bare kjører gjennom eller forbi på vei til eller fra ett eller annet. Det stedet jeg bor er også et sted man ofte bare kjører forbi, et byggefelt på Jæren, på veien mellom Sandnes, Klepp og Bryne. 

Bak et hvitt stakittgjerde, i et “sørlandshus” fra 1982 bor jeg sammen med mann, hund og tre katter. Vi kjøpte huset våren 1993, og flyttet inn i mai sammen med tre små gutter. Lillesøster kom i 1995. Huset hadde mange muligheter, men det var mye som ikke var ferdigstilt, så fra den datoen gikk startskuddet for en oppussing som har vart i mange år, og som fremdeles pågår til tider.

En etasje var ferdig innredet. Guttene sov i spisestuen noen måneder mens vi innredet andre etasje med soverom. Bad kom noen år senere, så bygget vi garasje.

Så gikk vi løs på kjelleren. Der var det bare støpt gulv i deler av kjelleren.

Nå ble det kjellerstue med billjard og bar, soverom, bad og vaskerom.

Vi har drømt, planlagt, tegnet, bygget og ikke minst malt. Jeg tror det må ha gått med hundrevis av liter med hvit maling! 

Hagen var planlagt med hagearkitekt, men denne kan ikke ha sett for seg hvor store de små buskene skulle bli, så da vi flyttet inn, var det dags for  å rydde med hard hånd.

Hagen er et prosjekt som aldri blir ferdig, og godt er det.

Siden ble det en typisk “barnevennlig  hage” med huskestativ, sandkasse og trampoline. Da trampoline nr 2 var utslitt, begynte hagen å endre karakter. Ny terrasse kom på plass, pergola ble til Hålå.

Hålå

Det ble anlagt en stor hage-dam med vannliljer og fisker. Etter noen år, ble dammen større og det kom flere fisker.

Nå er det blitt et økosystem der det stadig kommer flere nye småfisk. Du kan lese mer om dammen her.

I 2010 kjøpte vi hytte. Da var alle rom i huset omsider “ferdige”. På hytten er det gjort en god del, og vi har mange planer videre.

På bloggen tar jeg dere med på våre prosjekter, deler ideer og tips. Verken jeg eller mannen har noen håndverker-utdanning, men det er utrolig hva som går dersom man går i gang og setter seg skikkelig inn i det som skal gjøres på forhånd og investerer i skikkelig verktøy. Når det kommer til innredning, liker jeg godt en lys og landlig stil. Jeg foretrekker skikkelige og unike ting framfor masseprodusert. Samtidig kan jeg godt finne mye fint på IKEA, Nille og Europris. 

Jeg er svak for gjenbruk og re-design, og jeg kan godt vente lenge på at det rette møbelet dukker opp.

På samme måte er det dersom det er noe jeg virkelig ønsker meg, noe som jeg ser at ville være prikken over i-en. da kan godt denne ene tingen koste det den koster, for å si det på den måten. For jeg mener at det er viktig med litt glitter og glam i tilværelsen.

Ja, nå glemte jeg nesten helt å fortelle dere hvorfor jeg har kalt bloggen min for Norges beste vestkant. Det har jeg fått spørsmål om mange ganger. jeg har også fått noen heller kritiske bemerkninger fra enkelte på dette navnet. Men navnet har jeg ærlig og redelig stjålet!

-Og da kommer vi til en annen stor interesse, nemlig reising. Danmark-ferier med småtroll i bilen og barnevogn på taket,charterturer til Romania flere år  på rad med”sydenliv” for en billig penge, senere ble det mange ferier med barna blant annet i Tyrkia og Tunisia. Etter hvert som barna vokste til, stod vi friere til å velge reisemål. En av de unge og lovende har forresten bosatt seg med amerikansk kone på Barcelonas tak med utsikt i det vide og brede, så det blir noen turer dit også.

 

Fra solsvidd ørkenlandskap fløy vi en gang hjem via Gardermoen med kurs for Stavanger lufthavn, Sola da en cabinansatt i Norwegian  ønsket velkommen til Norges beste vestkant.

Dette var mange år før jeg startet bloggen, men allerede samme kveld publiserte jeg et bilde på facebook fra en hage, fra et sted i Norges land, et sted man ofte bare kjører forbi, fra Norges beste vestkant!
Ha en herlig dag, da, dere! 

 

8 kommentarer

Siste innlegg