Slik mixer du ulike interiørstiler for et spennende interiør

Hei! Har du også opplevd å komme inn i et rom der alt er gjennomført og fint og matcher perfekt, men likevel opplever du rommet som litt kjedelig? Det mangler rett og slett personlighet.  

Selv liker jeg godt å omgi meg med behagelige, lyse farger, gjerne hvitt, grått eller beige. Men et veldig lyst interiør, blir mer spennende med noen mørke eller sorte detaljer. Selv liker jeg godt å mixe ulike stiler. Jeg synes idet gir et mer personlig interiør enn når man rendyrker en stil.

Egentlig er det bare fantasien som setter grenser når man innreder, men det kan fort bli litt rotete med en “fant fra hver bygd”. En måte å unngå at det blir rotete, kan være  å kjøre en gjennomført og enkel stil gjennom hele leiligheten eller huset, så spe på med detaljer fra andre stilarter. Sølv og rust, ja hvorfor ikke igrunnen?

Til en moderne stil, kan det være lekkert med innslag av antikviteter eller røffe bruksgjenstander . Disse myker opp innredningen. Et gammelt speil med gedigen ramme kan være akkurat den kontrasten som gjør rommet unikt. Et gjennomført Shabby Chic-interiør kan fort bli litt i søteste laget for mange, men inntrykket  blir strammere med innslag fra industri. Denne lampen fikk jeg faktisk i gave av min kjære, og jeg elsker den! Den er bare så tøff der den står midt i mellom et Shabby chic-skap og en antikk blå kiste!

Selv har vi valgt en klassisk, lys og hvit stil. Det er et godt utgangspunkt for å tilføre elementer i de fleste stilarter. Kontraster framhever hverandre. Det er lekkert med hardt mot mykt og blankt mot matt. En måte å lykkes med kontraster, er å spille på noe  som er felles. Det kan handle om form, farge eller materiell. Den blågrønne fargen fra rokken går igjen i det moderne bildet over. I tillegg har bildet svart ramme, noe som er med på å stramme opp vårt lyse interiør.


 

Et bilde med kraftige farger, et teppe eller glasskunst i spreke farger, blir blikkfang i et ellers nøytralt interiør. Vi har bevisst valgt å la persiske tepper spille en rolle i innredningen. Mange vil nok mene at det er “last year”, selv mener jeg de tilfører det nøytrale interiøret noe ekstra. Kurver, ja det kommer vi bare ikke utenom. De er både pene og super-praktiske!

Glatt og hvitt mot røffe gamle kasser, en klassiker her i huset. De gamle kassene, de henger med, både inne og ute. Jeg liker dem så godt i al sin “uperfekte” sjarme, og så passer de jo til absolutt alt!

Ha en nydelig søndag videre! Vi blogges! 

#interiørtips #Inspirasjon #husoghjem #kontraster #interiørblogg #norgesbestevestkant

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg