Klart du kan male flisene

Hallo i luken! Har du en fin dag? Hva har dere egentlig gjort med badegulvet, fikk jeg spørsmål om etter at jeg skrev om hvordan vi fikk nytt bad. Det manglet ikke på reaksjoner da jeg svarte at de har vi malt! 

Jeg er rett og slett blitt så sprø at jeg har malt 5,5 kvadrat flisegulv! Gulvet var svart med hvite fuger, og det var ganske så dominerende, så jeg ønsket en lysere og mer delikat farge. Slik gjorde jeg det. Gulvet ble vasket grundig med salmiakk-vann. Etterpå ble det pusset og vasket på nytt. Vi brukte tre strøk universal heftgrunn og tre strøk halvblank trestjerners gulvmaling.

Selvsagt glemte jeg å ta før-bilde, men på dette bildet ser man litt hvordan gulvet så ut før. 


Her er heftgrunn påført, tre strøk, og vi er i gang med gulvmaling.

Tre strøk med gulvmaling senere, ser gulvet slik ut. Flisene vi malte på var veldig røffe i overflaten, og strukturen vises godt gjennom malingen, noe som jeg synes bidrar til at resultatet ser naturlig ut.

Selv synes jeg ikke det er så fint når fugene dekkes av samme farge som flisene, så jeg valgte å lage nye fuger i en litt mørkere farge enn selve flisene. Skal det bli fint, kreves nøyaktig oppmåling og grundig arbeide med maskering-tape, men jeg synes resultatet er vel verdt pirkearbeidet.

Å male fliser er ikke en permanent løsning, og resultatet er ikke evigvarende.Resultatet er avhengig av hvor godt forarbeid som gjøres, hvor godt malingen klarer å hefte til underlaget, og hvilken slitasje de malte flisene utsettes for etter behandling. Det er dusjkabinett i rommet, så flisene blir ikke utsatt for vann-søl. Blir gulvet stygt og slitt etter noen år, kan vi enten male et strøk til eller skifte ut flisene. Hvilken løsning det blir, vil tiden vise. Inn til videre er jeg strålende fornøyd med “nytt” badegulv.

Ha en herlig dag videre! Vi blogges! 

 

5 kommentarer
    1. Utrolig hva det gjør med en annen farge, ja! Og selv om de sier det ikke varer evig, så hva varer vel evig? En jeg kjenner har malt det kongeblå badet sitt for flere år siden. Rommet ble “dobbelt så stort” og det er like fint ennå! ha en fin dag videre! Linda:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg