Mine 8 tips for et ryddig kjøkken

Hei! Håper du har en fin dag! Her om dagen skrev jeg litt om hva man kunne kvitte seg med på kjøkkenet med god samvittighet. Jeg fikk mange tilbakemeldinger, og jeg iler til med å si at det slett ikke betyr at man må kaste. Det er mange som ønsker å overta det som for andre bare er husfyll. Dermed kan tingene komme til nytte! Selv har jeg mye gjenbruk i hjemmet. Jeg liker også å ha ting stående framme, spesielt på kjøkkenet. Men det skal være dekorative ting, ting jeg har valgt å ha der, ikke oppvask og rot! Derfor tenkte jeg å komme med  mine 8 beste tips for et ryddig kjøkken

Rydd opp etter deg selv! Dette tipset er ekstra viktig der man er flere som bruker kjøkkenet. Ja, jeg husker en tid med hjemmeboende tenåringsbarn, som kom og gikk, laget mat alene eller sammen med venner. Men det er faktisk viktig å rydde opp etter seg selv om man bare er to, som hos oss. Er man alene, er det garantert ingen som tar møkka!

Vask av benkeplater med en gang de er brukt. Smuler og søl hører ikke hjemme på en ryddig benk. Dessuten er det så mye hyggeligere å sette fram noe på en ren og ryddig benk.

La alle ting ha en fast plass og sett dem tilbake der de hører hjemme. Deilig å slippe å lete i alle skuffer og skap etter en saks eller en bestemt sleiv. Trenger jeg si mer?

Rydd med en gang. Det blir ikke kjekkere å rydde “senere”.

Sorter søppel og få posene ut når de er fulle! Hos oss er posene til kildesortering så små, at de må tømmes ofte. En stor fordel, spør du meg!

Tøm oppvaskmaskinen når den er ferdig. Finnes det noe kjedeligere enn å stå med en kaffikopp i hånden, klar til å sette den inn, og oppdage at det er en full maskin som må tømmes først? 

Rydd rett inn i oppvaskmaskinen. Det er ikke enklere å la ting bli liggende i vasken.

Ta en ordentlig opprydding fire-fem ganger i året. Kast, gi bort og sett bort! 

22 kommentarer

Siste innlegg