Derfor kan du fjerne dette fra kjøkkenet med god samvittighet!

Heisann! Har du vært i Tupperware-party noen gang? Det er mulig at Tupperware hadde sine glansdager lenge før min tid som småbarns-mamma og dagmamma, men glansen var på ingen måte forsvunnet på slutten av 80-tallet og tidlig på 90-tallet.

 

Den gang var det ennå liv rundt sandkassen på lekeplassen på dagtid.  Det var sosialt å være mamma på lekeplassen. Homeparties gikk sin seiersgang over landet og over lekeplassen vår. Vi arrangerte all slags party, men Tupperware var vel et hoteste? Og disse selskapene kunne vare til langt på natt. Vi hadde så mye å prate om etter at  “tupper-damen” var gått hjem. 
Det ble alltid vist bilder av ryddige kjøkken og smarte oppbevaring-system, og med bildet av rotet i skapene hjemme på netthinnen kjøpte vi det ene produktet smartere enn det andre. 

 

Var det bare meg som aldri klarte å få de ryddige skapene, de som så ut som dem på bildene? Hjalp Tupperware meg til å få et ryddigere hjem og et ryddig kjøkken? Svaret er nei, snarere tvert i mot. De fleste av disse plastboksene er store og plasskrevende, så det ble mer rotete på kjøkkenet!

Resten av mitt liv, det vil si etter at siste gjest hadde gått hjem fra Tupperware-partyet og frem til i dag, har disse boksene hatt en plass i livet mitt og en stor plass på kjøkkenet. På det gamle kjøkkenet hadde vi et langskap, men heller ikke det var stort nok til å romme alle smarte bokser. Det er forresten ikke bare fra Tupperware jeg har kjøpt bokser i plastic-fantastic gjennom årene! Neida, slike bokser er jo SÅÅÅÅÅ kjekke! Omtrent slik så det ut i skapet.


Isbokser er også kjekke å ha! Eller hva?

På det nye kjøkkenet skulle vi få god plass…….Det fikk vi og, men så meldte spørsmålet seg, skulle vi virkelig spandere skapplass på alt dette?

 

Nei, jeg har ikke gjort det helt slutt med Tupperware. Det må innrømmes at de har mye bra. Et par produkter er i  daglig bruk, mens noen smarte greier er lagret i kjelleren. Det handler mer om meg enn om plastboksene. Jeg har nemlig ikke for vane å trippe gatelangs med en kake i kakebomme! For de som har denne vanen, er bommen utmerket, og den tas også fram i blant her i huset når det er behov for det. Til daglig er denne saken alt for stor til å ha stående på kjøkkenet.

 

Selv kan jeg ikke fordra å ha det rotete på kjøkkenet. Jeg er heller ikke flink til å kaste, det meste kan være kjekt å ha. Disse to egenskapene er ikke lette å kombinere, for uansett hvor mange skap og skuffer man har hjelper det lite viss de er overfylte av all slags som sjelden eller aldri brukes. 

Men vet du hva, det er faktisk mange ting du kan kaste med god samvittighet. Kast alt som er unødvendig, som du ikke bruker og ikke trenger. Har du absolutt ikke hjerte til å kaste, kan de stuves bort et sted der du kan hente dem fram de to gangene i året da du trenger de! Men sørg for at ikke alt bare flyttes til et annet sted. da er du like langt!

Dette kan du fjerne fra kjøkkenet med god samvittighet:

Kopper og krus som aldri brukes. De fleste har mer enn nok av den slags. 

Smarte bokser, mugger, drikkeflasker osv i plast, som ikke brukes. Kast plastbokser uten lokk, løse lokk eller bokser som aldri brukes.

 

Digre gryter som bare brukes en sjelden gang behøver ikke å stå på kjøkkenet.

 

Det samme gjelder krumkakejern.  Hos oss står dette i kjellerboden. -Og jeg skal love det er deilig å kunne åpne en skapdør eller en skuff og få tak i det  man vil ha uten å flytte på fire store gryter først.

 


 

Men det er et par store “monstre” som fremdeles får bli, og det er fordi de er i stadig bruk. Ett av disse monstrene heter brødbakemaskin og fyller opp en hel hylle i kjøkken-øyen vår! Ha en herlig dag videre! Vi blogges

8 kommentarer
    1. Bruker bokser ofte jeg. Til bær, redter og matbokser. Liker best bokser som kan stables. Men har bare et service. Kaketine skulle jeg hatt. Gjerne to, men det går på et vis uten også.

    2. jeg må si meg uenig med å kaste ting som er fult brukbart. da kan man helelr legge det ut på finn eller garasjesalg om man ikke har et returpunkt der man kan sette fra seg ting man ikke bruker så kanskje noen andre kan få brukt for det, så gjør mna en ogd gjerning med det samme. kaste gjør man kun om det er sprekt eller veeeldig utslitt og stygt. mange uten penger kan bli veldig glad for ting dem ikke ellers hadde fått råd til. 🙂 selv har jeg myyyye fra tuppeware og jeg må si jeg elsker myyye av det. løkkuttern f.eks er perfekt. men jeg fikk tak i noen bokser i forskjellig str som passer oppi hverandre inkl lokkene og tar ikke masse plass. jeg liker orden så kjøper kun det jeg har brukt for og plass til. da var disse perfekte. kjøpte på netthandelen for 2 år siden. 🙂

    3. Hei! Det er jeg naturligvis helt enig med deg i! Det er derfor jeg skriver fjerne! Leser du bloggen min, så vet du at jeg synes gjenbruk er helt topp, og jeg har selv levert mye “husfyll” til gjenbruk! Det er lite av det som kastes her som havner i søppelet for å si det på den måten! 🙂 Jeg har også løkkutteren, tommel opp for den! De svære tingene, de jeg sjelden bruker, står i kjellerboden! Ha en super dag videre! Ruth Borgersen:

    4. Jeg er veldig glad i tupperware, og har altfor lite. Men det jeg har er det jeg mest bruker av slike plastdingser. de har bare en egen evne til å forsvinne, og er for dyrt til stadig å kjøpe nytt. men jeg synes i alle fall at det er nr. 1 på plastfronten.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg