Slik får du KONTROLL på galskapen

Hei på en vakker  mai-dag! Har du kontrollen i forhold til pinse og nasjonaldagen?

17. mai-bukett

Selv har jeg voksne barn, og trenger ikke sjekke om lakksko passer eller om hver enkelt av de håpefulle har nystrøket flagg og 17.mai-blåse som virker! Det er ganske deilig i grunnen. Men det er jo andre ting man trenger å huske likevel før en slik langhelg, og i blant kan man bli ganske stresset rett og slett over alt som skal huskes, eller sagt på en annen måte, som ikke må glemmes!

Selv er jeg avhengig av å skrive lister i slike situasjoner, så avhengig at vi har montert en tavle på kjøkkenet til slikt bruk. Den bruker vi om vi  bare skal en tur på hytten. Kjedelig å komme opp å oppdage at man har glemt noe vesentlig. Det er jo helt logisk at vi trenger pass og reisedokumenter om vi skal ut og reise. Likevel, få det på tavlen, så slipper du å ha det kvernende rundt i hodet!

Når det kommer til 17.mai og andre større arrangement der det er mye som skal huskes, så er det faktisk lov å starte i god tid. De selger bunadsko i april og! Selv hadde jeg en heller stressende opplevelse for ett par uker siden. Min datter skulle komme hjem og hente bunaden sin for hun skulle i konfirmasjon. Det varen stund siden hun hadde brukt den sist,pga graviditet, og den hadde vært lånt bort i mellomtiden, men jeg visste at alt var levert tilbake. Bunaden fant jeg. Skjorten ble vasket, men hvor var sølvet? Jeg hadde noen nervepirrende minutter mens jeg lette, og fant det i en annen skuff enn der det pleier å ligge. Det viser bare hvor viktig det er at alt har sin faste plass.

 

17. mai blomster

 

 

Nå er vi snart kommet dit at alle gode råd om å “starte tidlig” er forgjeves. I beste fall kan man minne seg selv om det før neste gang. Det er lørdag ettermiddag, pinseaften, og man har forhåpentligvis gjort alt som stod på “to do-listen” Alle butikker som selger sko, 17-mai-blåser og flagg  er snart stengt. Har man glemt ekstra par strømpebukser, kan man fremdeles rekke det. Kremfløte skal det vel fremdeles la seg gjøre  å skaffe på en eller annen stasjon om butikkene stenger, men egentlig satser vi på at alt er i hus. Men det er heller ikke verdens undergang om noe likevel mangler eller ikke går etter planen. Selv opplevde jeg en gang at hælen på bunad-skoen løsnet. Skikkelig kjedelig der og da, men det gikk faktisk fint å komme seg gjennom nasjonaldagen på noen andre svarte sko. – Og jeg tviler på det var andre enn meg selv som la merke til skoene mine!

Så stress ned og ha en fin dag videre. Kos deg og nyt dagen! Vi blogges!

4 kommentarer

Siste innlegg