Slik lykkes du med planter i krukker

Hei! Håper du har en fin dag! Jeg liker veldig godt å omgi meg med blomster, masse blomster. Krukker er en grei måte å få det til å blomstre der man ønsker, men skal man få en vellykket krukkehage, kreves det at man legger forholdene litt til rette. Vi har vel alle opplevd sommerblomster som henger med hodet og visner fordi de ikke trives hos oss? 

En vanlig feil er å velge for små krukker. Det må være plass til leca og jord i tillegg til plantene. Leca gir luft til røttene og holder på vann og næring. Fyll opp 1/3 av krukken med leca før du planter.   Du kan også blande leca i jorden. 

Min erfaring med verandakasser er at de er for grunne. Selv når du borrer hull i bunnen, bruker leca og god jord, er det bare noen få planter som trives der. 

Ikke spar penger på å bruke dårlig jord.  Det er jo fra jorden plantene henter næring for å kunne glede oss med vakker blomsterprakt! Husk også at plantene trenger gjødsel for å kunne vokse og blomstre. Veldig mange glemmer dette enkle faktum!

Selv har jeg nok noen ganger druknet potteplantene mine aldeles både ute og inne i redsel for at de skal tørke ut, så mitt råd er å kjenne etter om de virkelig trenger vann før du vanner. 

Det er ikke bare sommerblomster som kan plantes i krukker, men det betyr ikke det at alle planter trives like godt der. Tenk derfor litt over dette når du velger planter.

Planter i krukker er mer utsatt om vinteren enn planter som står i jorden. Selv har jeg bare noen få planter som står i krukker om vinteren. Krukkene kan settes lunere om vinteren, og det er lurt at de kommer opp fra bakken. Du kan og dekke dem mot frosten. Plantene trenger vann også om vinteren. Der jeg bor, er det sjelden noe problem. men det er faktisk tørke som tar livet av flest planter vinterstid.

Skal krukkene stå ute hele året, må de være frostsikre.Pass på at det er hull i bunnen på krukken.Uten hull i bunnen, vil plantene ha lett for å “drukne”  I tillegg til et lite knippe frostsikre svarte urner, har vi noen som er laget i tre. Disse er ikke frostsikre, men jeg har lagt isolasjon i bunnen, og plantene klarer seg vinteren over i disse her på sær-vestlandet. Leca i bunnen på pottene, gjør dem også mer frostsikre.Om vinteren setter jeg de pottene som ikke er frostsikre inn i garasjen. Mange drømmer om store trær i krukker. Dette kan nok gå an, men min erfaring er at trær trives best på friland og at ingenting står evig i krukker. 

 

 

 

5 kommentarer
    1. Min erfaring at de trenger god plass og jeg har sluttet med lekakuler og bruker stiener i stedet og eller knuser potter jeg ikke ønsker å bruke eller er litt ødelagte og legger i bunnen. Kan også knekke opp noen kvister som jeg legger i bunnen for å få det litt luftig. Men ja de ønsker litt plass og ikke bo så trangt, sånn er det jo med oss også 😉
      Små potter,ja det har jeg problemer med å få blomster til å trives i

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg