Gjenbruk og gamle skatter på Norges beste vestkant

Hei! Her om dagen fikk jeg spørsmål om  stilen vi har innredet huset i og hvorfor akkurat den stilen. Jeg svarte at det var en stil som kler huset. Jeg synes det er viktig at hus, hage og innredning snakker samme språk.

Stilen her i huset tar nok utgangspunkt i New-England eller Hampton-stilen, en stil  fra den amerikanske østkysten der husene er hvite eller grå med sprosser på vinduene, ikke helt ulikt våre sørlandshus. Derfor passer stilen så godt på slike hus her  til lands også.

Jeg har også fått spørsmål om jeg skifter ut tingene ofte, og svaret på det spørsmålet er nei. Har større ting, som møbler, landet her, så er de kommet for å bli. Når møbelet er malt og har blitt slik det skal være, da hører det til her. Det samme gjelde møbler som vi lager selv. De er jo laget på bestilling og etter mål, så de skal stå.

Lysfat, blomsterpotter og annen stasj, drar jeg villlig vekk rundt på, puter og pledd kommer og går, men de store møblene står stort sett i ro.


Jeg tror det er noe av det jeg liker så godt med den stilen vi har her, at det er en stil som varer. Man trenger ikke å skifte møbler i ett sett.  Jeg liker skikkelige ting av kvalitet, og skikkelige ting varer lenge.

Derfor liker jeg også gjenbruk, og vil mye heller kjøpe et møbel av god kvalitet, og pusse det opp enn å gå for noe billig og midlertidig, som skal byttes ut etter hvert. Helt konsekvent klarer jeg ikke være. Vi trengte for eksempel å ha skap på badet de fem årene jeg ventet på at drømmemøbelet skulle dukke opp.

Skikkelig gamle ting har jeg skrevet om mange ganger her på bloggen, og jeg blir bare mer og mer glad i gamle antikviteter og bruksgjenstander .  Det gjør ingenting om de har en skramme i lakken eller viser tegn på levd liv, slik er det jo med oss mennesker og, vi forblir ikke unge og vakre for evig.

Jeg ser at dette med gjenbruk og det å ta vare på gamle skatter har vært viktig for meg i mange år, helt fra vi kjøpte vårt første hus, 23 og 25 år gamle, ja faktisk helt tilbake til barndommen.  jeg var bare ikke så klar over det før jeg begynte å blogge.

Ikke bare er gjenbruk bra for miljø og lommebok, men man får et unikt hjem gjennom gjenbruk. Heldigvis konstanterer jeg at alle de fire unge og lovende som er vokst opp i dette huset ser verdien i gamle, vakre gjenstander.   

Har man interesser for hus, hage og interiør, ja, da kan jeg love deg at man ser mye fint, og at det er mange lekre trender.  For meg som interiørblogger er det likevel sansen for det unike som er viktigst, og det unike, det finner jeg gjennom gjenbruk og gamle skatter!

toalettkommode antikk

 

Ha en nydelig dag! Vi blogges!

#newenglandstil #hamptonstil #gjenbruk #redesign #antikviteter #bruksgjenstander #varigstil #miljø 

14 kommentarer

Siste innlegg