Slik rydder du

Heisann! I Er du som meg at du liker best å ha det ryddig, men likevel er det ikke alltid det blir slik? I går ryddet jeg faktisk i gamle blader, Noe ble kastet, noe ble gjemt. Men i ett av bladene fant jeg noen supre tips, som jeg skal teste ut neste gang jeg rydder. Jeg deler dem her, slik at du også kan teste dem ut.

Det første du må bestemme er i fælge artikkelen når du skal rydde og hvor lenge. Det er viktig å holde fast på tiden, selv om du har lyst til å rydde mer. Selv får jeg assosiasjoner til årene i barneskolen med “ryddetid” når jeg leser dette. Men funker det for de søte små, gjør det sikkert det for oss litt større og litt mindre søte også. I barneskolen brukte vi forøvrig en bjelle for å markere at ryddetiden var over. Denne bor på kjøkkenet, og skulle være midt i blinken, eller hva?

Så må du bestemme hvordan du skal rydde. Det anbefales å sette frem tre esker, en til ting som skal kastes, en til ting som skal gis bort og en til ting som skal lagres. Tro om disse kan duge? 

“Home” må vel være den som skal beholdes? Eller?

 

Det understrekes at det er viktig å holde seg til tiden og eventuelt bruke stoppeklokke.  La det gå sport i å få gjort mest mulig på kortest mulig tid.

Hva er rot for deg? Det er ikke sikkert det er det samme som rot for meg, og vi har alle en tendens til å se på eget rot med mildere øyne enn vi ser på andres rot med. Så spør  deg selv : Er jeg spesielt glad i dette? Bruker jeg dette? Har jeg en annen som er bedre? Trenger jeg dette?Trenger jeg to av denne?

Er dette en reell verdi? Tar jeg vare på dette av sentimenrale grunner?  Så er kunsten å slutte å rydde når tiden er ute. Det kan fort bli litt vanskelig, tenker jeg. Selv har jeg lett for å bli oppslukt når jeg først er i gang, så oppslukt at jeg glemmer både tid og sted. 

Ha en herlig dag! Vi blogges!

 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg