Det gjelder å ta vare på øyeblikkene

Heisann! Da var det plutselig fredag, gitt, og jeg kjenner at det ikke er feil med helg etter en megatravel uke.  Ikke at jeg tror det er noe slaraffenliv i vente, men fri er jo som kjent å gjøre noe annet,  og i helgen skal jeg være bestemor og ha et lite gull på overnatting.  Jammen er man heldig som får gjenoppleve magien fra egen barndom, først med barn, så med barnebarn.

(Bildet er lånt fra Epla) 

Ellers gleder jeg meg over at det er i ferd med å bli skikk på gressplenen på sørsiden av huset. Jeg skal skrive mer om prosjekt gressplen en annen dag. Men så langt er all mose fjernet. Det er sprøytet og gjødslet og sådd nytt gress.  Den perfekte blanding av sol, varme og regn som vi har hatt på slutten ser ut til å gjøre underverker.

I går, da jeg bare skulle innom Rema for å handle ett par småting, ble jeg  møtt av et stativ med planter til 39 kr. Slike stativ er farlige, rett og slett, og resultatet var at to bitte små rosa klematis ble med hjem.  Disse må plantes. Men hvor? Jeg er veldig glad i klematis og andre planter som klatrer. Ved inngangsdøren har vi en flott stor og mørke-blå, nærmest lilla klematis. Den blomstrer fra tidlig på sesongen til sent på høsten.  Det kan vi like!

Klematis blå norge
Roser, finnes det noe bedre enn roser? Roser må jeg ha hele året! Men det er jo noe eget når våre egne roser blomstrer, og det gjør de nå! At roser sprer glede, og at roser passer til alle anledninger, ja, det kan jeg skrive under på. 

Det er noe eget med de gamle rosene, synes jeg, og jeg har vel alltid hatt en kjærlighet til Hurdalsroser, disse romantiske store buskene med mengder av blomster, så mange at man faktisk kan ta med seg en bukett inn, ikke har de torner heller!

Hurdalsroser norge

Gamle engelske roser er jo intet mindre enn fantastiske. Disse fikk jeg av min mann da vi laget “broen” av sviller bort til hønsehuset, og de har allerede vokst seg store på de årene. Er de ikke nydelige vel? Gamle roser remoterer ikke, de blomstrer bare en gang (Men de blomstrer lenge) så det gjelder å ta vare på øyeblikket! 

gamle engelske roser jæren norge

Ha en herlig fredag og en super helg! Vi blogges!

#barnebarn #øyeblikkene #barndommensmagi #klematis #roser #engelskeroser #hurdalsroser #norgesbestevestkant

8 kommentarer
    1. Ønsker deg en fin helg og kos deg med barnebarnet ditt 🙂
      Nydelige roser og ja det er farlig å gå forbi visse stativ, det burde vært en advarsel like ved slik at en kunne tatt en omvei men det hadde nok virket som en magnet tenker jeg…
      Ja hvor skal jeg plante denne, nei har jeg tenkt den tanken selv mon tro 😉

    2. Hehe, ja advarsel, som på røykpakkene! -Og på mange språk! Husker så godt en snill eldre mann i familien som var svært begeistrt for sigaretter kjøpt i utlandet, for da forstod han ikke advarselen, sa han! 🙂 Englebarnet sover sin søteste søvn i reisesengen på soverommet, men om hun våkner i natt, ja, da blir det bestemors seng! Finnes det større lykke enn en varm liten unge i sengen? -Og i slike stunder føles det ikke så lenge siden mine var små. Ja, det gjelder å nyte øyeblikkene. Men vi lærer det vel aldri helt dessverre! Ha en herlig kveld! tepausen.blogg.no:

    3. Eg har merka meg namnet på rosene dine, har akkurat fått meg ein plass der det passar med roser og er litt i stuss om kva sortar eg skal velgje. Har i grunn ikkje peiling på roser.

    4. Hehe! Jeg er ingen roseekspert, men hadde en farfar som kunne en god del, så noen av rosene er samme sorter som vokste i hans hage på Jørpeland. Hurdalsrosene trives her. Tror de har vokst her siden 1993 eller 94. De er 3-4 meter høye. I tillegg har vi noen andre gamle norske, prestegårdsrose blant andre. Den har jeg fått som avlegger av en venninne for 5-6 år siden, og den gror som ugress. Vi har en klatrerose som heter New Daw. Den er lys rosa, stor og fin, men bladene drysser lett. To ganger i årenes løp har jeg trodd den var død, men den har på merkelig vis livnet til igjen. I tillegg til dette har vi de klassiske peace-rosene. De trives der de står i solen på sørsiden. Vi har hatt andre roser som frosten har tatt for jeg har ikke vært så flink til å dekke. Man tror jo ikke det skal bli sprengkulde her, men det har altså skjedd noen ganger. Ha en fin kveld! Oldemorbloggen:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg