Så enkelt lager du en billig, dekorativ og praktisk blomsterkasse!

Heisann! Håper du har en fin dag! Bildet under er av en av de kjempesvære blomsterkassene vi har. Jeg er  glad i potter, krukker og avgrensede bed. Det ser så ryddig ut, og det er mye enklere å holde en hage der de ulike delene er klart definert, synes jeg. Jeg har også stor sans for røffe kasser i ulike varianter. Derfor har vi og¨å snekret noen store kasser til planter. 

Blomsterkasse diy norge

Kassene er uten bunn, så plantene vokser i jorden og har god plass til røtter. Plantene stortrives i disse kassene, som er fylt med førsteklasses jord. Kassene er beiset i samme farge som terrassene. Slike kasser synes jeg skal være litt røffe, og de er raske å lage. I tillegg er de superbillige. Den siste kassen, den jeg laget til klematisen kom på under 80 kroner + skruer. Ikke mange blomsterkrukker som konkurrerer med det! Vi har tre store kasser på 1 x 1 meter.

blomsterkasse diy

Men over til klematis-plantene jeg kjøpte for noen dager siden, for jeg kom plutselig på at jeg skrev at jeg hadde fått plantet dem, men ikke noe mer om hvor og hvordan! Det var jo selvsagt fordi jeg skulle skrive mer om det siden. Det er fint med klatreplanter oppover veggen, men ingen planter liker å vokse helt inn til en vegg. Der blir det alt for tørt, og særlig for en klatreplante kan dette være drepen. Plant derfor planter som skal vokse oppover veggen et stykke fra selve veggen. Bildet under er av en stor klematis som vokser ved inngangsdøren vår. Den har stått der i mange år.

klematis i husveggen

Klematis skal aldri tørke helt ut, og hullet du graver må være dypt, slik at den har plass til å utvikle røttene sine. Siden klematis er en plante som skal blomstre med mange og store blomster, trenger den god jord og nok næring. Ellers fant jeg en super oppskrift på hvordan man planter klematis på bloggen til Nina i Paradiset

De nye små klematis-plantene er i to rosafarger, og jeg hadde lyst til å la dem vokse ved garasjen like ved inngangspartiet til huset. Men der er det bare grus, og det ville bare bli rot å lage et bed der. Derfor ble løsningen å lage en slik blomsterkasse som de andre vi har, men denne måtte være mye mindre for å få plass på det tilmålte stedet. I dette tilfellet er det undertegnede som er “snekker”, så jeg vet ingenting om dimensjonene på “plankene” jeg valgte, På de store kassene, har vi brukt terrassebord, men det ble litt voldsomt her, synes jeg. Uansett, jeg startet med å kutte opp i 50 cm lengder.

diy blomsterkasse

På baksiden er det skrudd på lister. Disse får man gratis på mange byggevarehus, da de brukes til å legge mellom plankelagene. Listene er festet med små terrasseskruer på baksiden av plankene. 

Disse skruene kommer inn mot jorden, og vil ikke vises på den ferdige kassen.

diy blomsterkasse

Det er enklest å kle hver enkelt side med plast før de settes sammen. Her er det brukt plast på rull. Kassene kan også isoleres om man ønsker det.

diy blomsterkasse

Stiftepistol er kjekk å ha til det meste, som her å feste plasten til kassen.

Jeg har brukt to ulike lengder terrasseskruer, en til listene og en til å sette kassen sammen. 

diy blomsterkasse

Kassen tar form, og  sidene blir til slutt dekket med lister.

diy blomsterkasse

– Og der var kassen klar for beis. Siden klematis-plantene er så små ennå, har jeg plantet en sommerblomst også i kassen. Den er foreløpig mer spennende å se på enn de bitte små klatreplantene.

diy blomsterkasse

En slik kasse til blomstene er jo både billig, dekorativ og praktisk, rett og slett tre ting i en, som et ordentlig kinderegg! Hva mer kan man ønske seg? ha en fin dag videre! Vi blogges

#klematis, #plantetipsklematis #blomsterkasse

2 kommentarer
    1. Hei, så flotte kasser. Dette har vi tenkt på en stund men har ett spørsmål. Må kassene isoleres slik at trær/busker/blomster overvintrer? Kassene vi skal lage skal stå rett på plenen. Mvh. Katinka

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg