Slik fornyer du sofaen på noen kveldstimer

Heisann! Håper du har hatt en fin dag! I dag var det plutselig sol og sommer igjen, og da måtte jo timene etter jobb tilbringes utendørs, men nå i kveldstimene har jeg lekt møbeltapeteserer.

Biedermeiersofa

Denne sofaen har du nok sett mange ganger før, og jeg kan på ingen måte love at det er siste gang den dukker opp på bloggen heller! Jeg er så glad i den sofaen, som jeg  har fått av en god venninne. Den gang var den grønn. Nå har den etterhvert tilbrakt ca fem år som sandfarget, så nå var tiden inne for en forandring. Den var både slitt og flekkete om jeg skal være ærlig.

biedermeier

Gudene må vite hva en ekte møbeltapeteserer ville si om framgangsmåten min for makeoveren med denne sofaen. Men pytt, pytt, I blant har det sine fordeler å ikke vite noe som helst om ett eller annet. Da hiver man seg gjerne utpå, og det vil jo helst gå bra. Denne sofaen har jeg som sagt trukket om før, så jeg visste at det var et helt overkommelig prosjekt. Denne gangen har jeg trukket den i hvitt bilskinn, altså ikke ekte skinn, men noe som ser til forveksling likt ut!

Biedermeier omtrekking norge

Først ble ryggen løsnet og lagt på spisestuebordet. Så løsnet jeg setet, og la dette på gulvet.  Alle delene   ble klippet  ti. Siden jeg hadde vært så kjip da jeg bestilte stoffet, var det bare å være nøye med klippingen. Jeg visste at det var nok, men ikke så mye mer heller.  Sidene trakk jeg først. Når man trekker om møbler av denne  typen, er det viktig at man strammer stoffet godt. Det blir lite lekkert om stoffet ligger i krøller bortover.

omtrekking av sofa

Etter sidene, stod setet for tur, og her er det ekstra viktig å stramme. Det er denne delen av sofaen som først blir stygg. Det var også her det gamle trekket var flekkete og slitt. 

møbeltapetesering

Ryggen trakk jeg til slutt. 

møbeltapetesering

Stiftepistolen klarer man seg ikke uten til denne jobben, og med den går det raskt  å feste stoffet langs kantene.  

Som bildene viser, er jeg nesten ferdig, men ikke helt. Stiftene må dekkes enten med bånd eller nagler. Selv om det er mer arbeid med nagler, er det egentlig det jeg har mest lyst å gå for, sølvfargede nagler, slik som på kjøkkenkrakkene tror jeg ville være pent. Men det får bli i morgen. Ikke har jeg nagler, og nå roper snart sengen på meg. I morgen er det ny arbeidsdag!

ny gammel sofa

Så da gjenstår det egentlig bare å si god natt! Vi blogges!

#omtrekking #makeover #møbeltapeteserer #bilskinn #skai #sofatrekk

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg