Slik gjør du klar for gjester i expressfart!

God morgen! Eller for å være helt ærlig, det føles mer som man er klar for å ønske god ettermiddag. Jeg koser meg sammen med mitt vesle barnebarn på 15 mnd, så her har det gått i hundre noen timer alt. Tenk å hatt den energien! Ellers ligger en ny deilig sommerdag klar foran oss. Er det ikke herlig?

På fredag skrev jeg litt om den herlige følelsen av helg når alt er vasket og rent. Da er det kjekt å sette kronen på verket med en blomsterbukett og å tenne noen lys.Men alle har vel kjent på det motsatte, men kommer hjem fra jobb, litt for sent, køen var ille i dag, og ganske så straks kommer det gjester. Man skulle ha ryddet, vasket, gjort det koselig. Bord skal dekkes, mat gjøres ferdig. Ja, du forstår hva jeg mener. Den såkalte tidsklemma er ikke så lett å melde seg ut av. i dag er det roligere og ryddigere dager, men en gang var det fire barn her, og da handler det om overlevelsesstrategier om man fremdeles ønsker å kunne invitere gjester til et hjem der de føler seg velkommen. Så her kommer mine tips for hvordan man gjør huset klart for gjester i expressfart:

(Foto A-Magasinet)

På slike dager handler det om å prioritere. Nei, du rekker ikke å vaske hele huset, det kan du like godt innse først som sist. Konsentrer deg om de rommene der gjestene skal være. Det handler gjerne  om gang, bad, kjøkken og stue(r) altså et begrenset område. 

Første bud er å rydde. Jeg synes det er greit å begynne ytterst, altså med gangen, men det er en smaksak.  Fjern klær og annet, slik at gjestene har plass til å henge fra seg yttertøyet.

(Foto A-Magasinet)

Jeg har tidligere tatt til orde for hvor mye enklere det er å rydde når ting har faste plasser.  For å spare tid kan du ta med deg et handlenett på rydderunden og putte ting som ligger og flyter oppi det. Så tar du en runde med nettet og setter tingene der de skal være etterpå. Dersom tiden er veldig knapp, kan denne puttes i et skap med innhold og det hele. Nei, det er ikke juks, det handler om å komme i mål. Prioriter å tørke støv av synlige overflater. Så er det klart for en runde med støvsugeren. Ta med deg en fuktig klut, så kan du ta eventuelle flekker når du ser dem. 

 

(Foto A-Magasinet)

Vask alle speil, og vask badet. Pass på at det er rene håndklær og delikat såpe på badet. Duftpinner eller duftlys er koselig på badet. 

Så er det klart for lys og blomster, etter samme prinsipp som med ryddingen, sett pynten der gjestene skal være, men vær gjerne litt raus. Man kan vel ikke få for mye blomster og lys? Om sommeren prioriterer jeg blomster framfor  lys. Det er hyggelig med en rosebukett på badet, ved inngangen og der man skal sitte.. Borddekkingen går raskt unna viss du samler alt du trenger på et brett.

Se det, ja,du kom i mål.  nå er det bare å tenne lysene og vente på gjestene! Ha en herlig søndag videre! Her går det som sagt i hundre, men ikke med rydding!.

#ryddingiexpressfart #kjappetips

5 kommentarer

Siste innlegg