Slik pynter jeg til jul

Hallo i luken! Håper dagen din er fin! I dag er det nøyaktig en måned igjen til jul! Ja, tiden flyr, det er sikkert og visst! Selv er jeg ganske fornøyd med at jeg er kommet godt i gang med julegavene! Herlig å være kommet så langt! De første gavene ble allerede levert til familie i Telemark forrige helg da vi svoger og svigerinne derfra på besøk.

Det kommer nok noen julegavetips her på bloggen etter hvert, men i dag tenkte jeg å dele mine tips for hvordan jeg pynter til jul. Da barna var små, brukte jeg hele desember på å dra fram julepynt. (-Og halve januar på å rydde det vekk igjen. Haha!) Det er koselig å ha et julepyntet hjem, men man trenger ikke kveles av jule-nisser og annen pynt heller!

1. Levende lys er et must hele året, og til jul kommer man slett ikke unna lysene. Men det kan bli fryktelig varmt i stuen når moder tenner alle lys. Selv nøyer jeg meg derfor med noen få og utvalgte levende, gjerne eksklusive lys eller duftlys. De plasserer jeg der vi sitter. Andre steder går jeg for led-lys. De avgir ikke varme, er ikke sjenerende for allergikere, og sist men ikke minst, de er ikke brannfarlige. 


2. Utendørs belysning er også et must. I denne mørke årstiden føler jeg vi trenger å lyse opp litt ekstra både ute og inne.

3. Ikke en jul uten juleplanter! I fjor måtte sviblene ut, for katten viste seg å være allergisk. Det er det nok mange mennesker også som er. Heldigvis finnes det mye fint i silkeblomster. (Det samme gjelder forresten kunstige juletrær)

4.Jeg bruker naturfarger og elementer fra naturen, som stein og tre, i julepynten. 

5. Selv liker jeg å blande gammel og ny julepynt for et mer spennende uttrykk. 

6. Et lurt tips er å dandere pynten på noen store “julefat”. Her kan man for eksempel bruke kongler, greiner, julekuler og lys, og man kan kan variere pynten gjennom advent-tiden og romjulen.

Bilderesultat for julepynt nille

(Bildet er lånt fra Nille)

7. Spiselig pynt som klementiner, røde epler, nøtter og pepperkaker, er det koselig å ha stående fremme.

8. Samle julepynten på utvalgte steder i huset. Det er ingen vits i å spre julepynten utover hele huset.Hos oss bor for eksempel nissene ved peisen

9. La  julegavene være en del av julepynten. Vakkert innpakkede gaver tåler absolutt dagens lys

Bilderesultat for juelgaverPaket guldpapper

10.Helt til slutt, det er ingenting som er rett eller galt, gjør som du føler for og bruk fantasien. Selv liker jeg å la det gå en rød tråd gjennom julen. Det vil si at jeg går for noen små røde innslag, men en helhvit jul kan være like vakker.

 

Ha en nydelig dag videre! Vi blogges! 

 

5 kommentarer

Siste innlegg