Less is not more

Heisann, og fine kvelden! Da har jeg og katten rett og slett pyntet juletreet. Om du lurer på hvorfor jeg tok katten med på en slik jobb, ja, da lurer jeg seriøst på det samme. 

Men katten ble med ganske så frivillig. Det begynte allerede da treet var montert opp. Ja, det å montere opp et kunstig juletre burde være en enkel sak, rent bortsett fra at treet skal hentes ut av et kott og at alle greiner skal danderes så de ser naturlige ut. Klask, der landet mainecoon-en i treet. Klatre i juletreet var like festlig som i fjor, men hun gav seg ganske fort. Så var det lange ledninger med 500 små lys som skulle på plass. Hvorfor har slikt alltid en tendens til å floke seg uansett hvor nøye man var da man pakket bort? Hjelp til å løse floken kom i regi av katt i full gallopp, og hun gav seg ikke etter fem forsøk for å si det sånn.

Her er treet og lysene på plass. Julekuletrilling var neste post på programmet, og det skal ikke forundre meg om det ligger julekuler under sofaen. 

Det er like koselig å få juletreet på plass hvert år.  Jeg elsker når det blir “julete” i stuen. En fordel med kunstig juletre er at man kan glede seg over det mye lengre. Men bortsett fra det skulle nok juletreet vært egenhendig hugget i skogen mens snøen lavet ned. Ja, egentlig skulle det vært fraktet hjem med hest og slede eller på taket av bilen. Men tidene endrer seg, og kunstig er veldig praktisk da, så får man heller kle på det passe med nostalgi. 

Less is more, sa du? Nei, ikke når det gjelder juletre, sier jeg. Det er vel ikke uten grunn at man snakker om å likne et juletre om man henger på seg or mye bling-bling? -og det er ikke akkurat ment som en kompliment heller. Men når det gjelder det ordentlige (fake) juletreet, ja, da synes jeg jammen det kan se ut som nettopp det det er, et juletre!

Jeg har ikke julepynt over hele huset, egentlig liker jeg best små innslag av jul og at det ikke blir for voldsomt. Men juletreet synes jeg er et unntak. Det kan gjerne ose av jul.Jeg har sett mange stilige og gjennomførte juletre. For all del, det er  flott, men selv foretrekker jeg en mer rustikk jul. -Og min jul er rød, uansett hva som er moderne. 

Ja, rødt er en sentral farge på julen her og på juletreet vårt. Det samme er gull. 

Men egentlig er det  ingen regler for hva som får lov å henge på juletreet. 

Juletreet er en kombinasjon av nostalgi og gode minner sammen med noe nytt, akkurat slik jeg vil ha det.

Her er tøyfigurer og nisser som barna samlet på som små, bamser med nisseluer og julepynt produsert på juleverksted. Her er gipsfigurer støpt av små barnehender.sammen med amerikanske “muffins”, trefigurer kjøpt på julemarked på utenlandsreise.og en bjelle toåringen fikk av farmor og stolt bar med seg hjem som skatt,

Fuglene er akkurat like de som var på min farmor og farfars  juletre i barndommen, like skjøre, men disse er av nyere dato, og jeg ikke et øyeblikk i tvil da jeg fant fuglene. De måtte bli med hjem.

Heldigvis er det lov å være litt barnslig og nostalgisk til jul. Det er sant som de sier på reklamen at alle  har sin jul, og når juletreet er på plass, er det bare å åpne for ekte gammeldags julestemning! Ha en nydelig kveld, da! Vi blogges!

#lessisnotmore #christmas #juletre #tradisjon 

3 kommentarer
    1. Åh! Du hadde mye fin julepynt. Sånne fugler husker jeg vi hadde da jeg var barn .. Liker ikke overlessa juletrær med alt mulig rart på, men din pynt passa jo sammen da! 😉 Når de er både hjemmelagde lenker, norske flagg, glitter, kuler i alle regnbuens farger – og juletrebelysning som blinker – ja da holder jeg på å få makk!! Men hver sin smak .. der som med alle andre ting i livet. Heldigvis. 😀 Ønsker deg en fin kveld.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg