Hva skal man med dører?

Heisann! Håper du har hatt en flott helg! For oss har det vært hyttehelg med snø som lavet ned. Herlig! Jeg skrev for et par dager siden at sprossene skulle på plass på hytten neste gang, men jeg er redd neste gang, blir til våren.

Plutselig var nemlig vinteren her. Det ble isteden litt listing og maling innendørs, men mest kos. Prosjekt vindu og prosjekt fjerning av dør mellom stue og gang er i det minste ferdig.  Jeg er så glad for de to store nye vinduene i stuen, og med lister rundt, ble det helt topp. Helst skulle kanskje vinduet vært helt uten gardiner, men foreløpig beholder jeg gardinene. De skjermer litt mot veien rett utenfor.

 Nå gjenstår det bare style litt i vinduskarmene. Jeg ser for meg at det ville passe med noen litt høye blomster eller greiner i de vinduene, men foreløpig er “gresset” fra et annet vindu flyttet bort. På hytten har vi bare kunstige blomster. Noe annet ville være for arbeidskrevende, men det funker bra med kunstig synes jeg. Jeg får faktisk mer og mer sansen for kunstige blomster hjemme og.

Hva skal man med dører? Joda, jeg ser at det kan være greit med dør til toalett og soverom, men utover det, er dører ganske oppskrytt. Hjemme har vi fjernet mange dører og erstattet dem med store åpninger isteden. Mye lysere og finere slik, og jammen bra å ha en mann som er godvenner med bajonettsagen! 

På hytten var det tidligere en dør fra en gang ytterst og inn til en mellomgang. Fra mellomgangen var det ny dør inn til stuen. Dørene er for lengst fjernet. Den ene døren er blitt til sengegavl på vårt soverom. Åpningen fra stuen til mellomgangen var svært trang. Da vi skulle inn med kjøleskap, gikk det inn på millimeteren. Gangen er smal, så det var ikke mulig å gjøre åpningen så mye større, men alle monner drar, og 20 cm kan gjøre underverk!

Nå i helgen ble åpningen listet og malt. Nå mangler bare litt grå-maling på dørstokken. Jeg trodde jeg hadde glemt både hvit og grå maling, men det dukket opp en skvett hvitt fra et skap på hytten. 

Det er noe eget med den første snøen. Da vi kom opp til hytten, på splitter nye vinterdekk, fredag kveld, hadde omgivelsene fått et lite “melisdryss”, men utover kvelden, natten og neste dag snødde det. Det er så vakkert når hele landskapet forvandles til et julekort.

Vi har en hund som elsker snø, og en frossenpinn som trives best ved peisen, og jeg må si at jeg kjenner meg igjen i begge. Snø er kjekt, uansett hvor gammel man er, og spesielt kjekt må jeg innrømme at det er når påske-solen igjen titter fram, men det er lenge til ennå.

På hytten er det gøy å boltre seg i varme farger og røffe materialer, gøy å ha en annen og røffere stil her enn hjemme.

Denne gamle komfyren fant jeg på finn, og tenk, snille mannen min reiste til Ølensvåg for å hente den. Pynt og dekor på komfyren er arv fra familie på begge sider.

Men selv om den gamle komfyren er vakker og den virker helt fint, er det ikke her vi tilbereder hyttemåltidene.

I fjor kom dette kjøkkenet på plass. Oppvaskmaskin er ikke skrudd fast ennå, og står bare å venter på innlagt vann.

Bilder i lys fra lysekronen blir sjelden topp kvalitet, men slik ser det nå en gang ut under lysekronen

Hytte er synonymt med stearinlys, ikke sant? Stearinlys og fyr på peisen. Og jammen er det herlig å sitte inne i hytten en slik vinterkveld å se ut på snøen som daler.  Nå hilser vi vinteren velkommen! 

Ha en nydelig dag! Vi blogges!

#denførstesnøen #snø #hytteliv #hytteinteriør #hytte

 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg