Den blåa kistå

Jeg har en blå kiste i heimen. Den har ingenting med Arne Garborg å gjøre. Likevel har den det på en måte?..

 Er man fra Jæren, kjenner man Arne Garborg, eller Aadne, som han egentlig var døpt, kom fra Garborg i Time kommune på Jæren. Sommerboligen hans, Knudaheio, hvor han satt mye å skrev, er i dag museum.   

Jeg lærte tidlig å kjenne diktingen til Arne Garborg. Som regel var det min mor som leste for meg på sengekanten. Det gikk i gode barnebøker om Aurora, og annet man pleide lese for barna sine på den tiden. Noen ganger var det min far som over tok lesingen. Da gikk det i Garborg, Kielland eller Hemmingway.

 
 Arne Garborg var odelsgutt, men i steden for å overta gården, dro han ut i verden, tok utdannelse og ble en av tidens største forfattere. Arne Garborg var gift med Hulda Garborg, som er kjent for sitt Arbeid med bunader. 

I 2001 var det 150 års jubileum for Arne Garborg. I Time kommune gjorde barnehagene mye ut av jubileet. De valgte å fokusere på barnet bak diktingen, gutten Aadne og hans oppvekst. Det var en oppvekst i pietistiske kår. Faren var en respektert mann, men kunne ikke forstå guttens interesse for bøker. Det var en blå kiste i stuen. Oppå denne pleide gutten å sitte og lese. Når faren kom, gjemte han bøkene i kista.

Barnehagene lagde denne sangen om Garborg:

Han Arne Garborg var en store diktar

Han gjømde bøker i den blåa kistå

På Knudaheio der han satt å skreiv

Om hu Haugtussa og Veslemøy.

 

Jeg har som sagt en blå kiste i heimen. Den er fra slutten av 1700-tallet, og står i TV-stuen. Kisten rommer diverse puter og pledd og er veldig praktisk i så måte. Jeg synes og den er veldig pen med sitt slitte blå mønster mot den ellers hvite stuen. Arne Garborg er nok ikke den eneste som har sittet på en slik kiste og fundert over livet. Jeg sitter på kisten selv i blant med puter og pledd, og  ser på TV.

 

Yngste sønn i huset, som faktisk heter Ådne, uten at det heller har noe med Arne Garborg å gjøre, sitter der ofte. Han ligger til og med på kisten i blant. Det gjør også katten. 

 

Livet på Norges beste vestkant

6 kommentarer

Siste innlegg