Glasskunst fra mange verdenshjørner

Jeg tror min lidenskap for glasskunstbegynte med den blå glasshunden i barndomshjemmet. Jeg får poste bilde av den siden, for den står i vinduet på mine foreldres kjøkken. Den dag i dag synes jeg denne hunden er vakker.

Over alt hvor vi har reist i verden, har jeg brakt med meg små og store skatter hjem. Da barna var små og det var “Dejlig å være norsk i Danmark” og himmelens sluser var åpne og regnet høljet, da tok vi for oss Nord Jyllands mange antikvitetsbutikker, lysstøperier og koselige små interiørbutikker. Senere har jeg shoppet glasskunst i Romania, Tunisia, Tyrkia og Polen (Sikkert flere steder og)

Før de strenge sikkerhetsreglene kom på fly, kunne man jo ta denslags med inn i flyet, og mine den gang små gutter har hatt store vaser og skjøre glass som håndbagasje på flyet mer enn en gang.

 

Men kunsten på bildet over her, er det de unge og håpefulle selv som er mester for. Jeg blander ofte dyrt og billig, og disse glassene står på øverste hylle blant eksklusive håndmalte glass. Men det er jo nettopp eksklusive og håndmalte disse glassene er! De er laget av noen flotte og unike meget unge kunstnere , mine fire barn, som nå er blitt voksne. Alt som står på denne hyllen under her har jeg selv båret med meg hjem.

.

Det begynte med solsikke-bollen, som er mye større enn den ser ut på bildet, da jeg var med min eldste sønn til Polen med “Aktive Fredsreiser”. Det var en deilig og varm septemberdag i Krakow. Vi gikk en hel flokk damer sammen, og noe av det første som hendte var at jeg fant denne bollen. Så var det å bære den rund i byen resten av dagen. Etterpå skulle den pakkes og stables på bussen. Et par år senere var jeg med Aktive fredsreiser til Polen igjen, denne gang med en av de andre unge og lovende. Det var samme bussjåfør, og denne gang fant jeg noe enda større i glass, men det kommer i et annet innlegg.

Muggen under her ble med hjem fra ferie i Romania.

 

Glass fra Hammamet i Tunisia

-Og lysglass fra Nille!
Ha en flott kveld!



Livet på Norges beste vestkant

 

4 kommentarer
    1. ja, det er litt av en fantastisk samling du har her. moren min har som regel kjøpt ting selv eller fått det til bursdager og jul, men når vi var små var vi på arbeisdstue og lagde mye forskjellig, det er hennes kjæreste eiendeler. i tillegg har mamma fått mange flotte “verdens beste mamma” ting av meg fordi hun fortjener det. det er koselig å gi, se henne glad og få kjærligheten tilbake. da vet man at man har gjort en god gjerning. 🙂
      men du har noen veldig vakre ting. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg