Agurktid og “giftige” jordbær

Spis gulrøtter mens det er sunt, sa man før i tiden.  Kanskje var det et godt råd? Min farfar påstod at en mann hadde dødd av gulrotsaft. Det kan nok hende det og. Ingen overdrivelse er særlig sunt. 

Hver søndag er det en nabogutt som selger VG på døren, og siden det er en nabogutt, “må” vi nesten kjøpe. Derfor fikk jeg med meg i dag at jordbær som sådan er giftige nå for tiden. De er fulle av sprøytemiddel og det som verre er.

Jordbær hører sommeren til, og jeg elsker jordbær om sommeren.

Som barn på hytten, hadde jeg og min søster vårt eget jordbærsted. Der vokste store markjordbær. Markjordbær vokste det og hos de to gamle tantene på Fiskå i Ryfylke, flotte store og røde markjordbær.

Jordbær var sommermat i seilbåten når vi la til havn. Jeg har mange minner om en kurv jordbær på en brygge et sted langs Norges kyst.

Og det var jordbær om sommeren i Oslo. Min kusine hadde en helt egen stemme når hun spurte moren om ikke hun kunne være sååå snill å kjøpe jordbær.

Giftige eller ei, jeg kommer til å fortsette å kjøpe jordbær i år som i fjor og tidligere år. Ha en fortsatt fin kveld!

Livet på Norges beste vestkant

6 kommentarer

Siste innlegg