Oldemor ruter

Hei! Håper alle har en fin august-dag!  Jeg forbinder høsten med garn og håndarbeid! Egentlig vet jeg ikke hvorfor, for jeg har som regel et håndarbeid på gang uansett årstid, selv om det kan gå dagevis mellom hver gang det tas fram.



 På videregående strikket jeg masse. Det gjorde jeg da barna var små og. Jeg lurer seriøst på om døgnet hadde flere timer den gang. Uansett kan jeg fremdeles gå i spinn viss jeg kommer inn i en garnbutikk. Det er jo så mye fint! Jeg er så heldig å bo rett i nærheten av Sandnes garn sitt fabrikkutsalg, og der kan jeg love at fristelsene er mange!      



-Og med tanke på høst, lys på bordet og lune tepper, hva passer vel bedre enn et håndarbeidsprosjekt eller to?

 

Min farmor heklet mye. Det gjør min mor og. Selv er jeg den glade amatør når det kommer til hekling. Likevel har jeg heklet litte granne i mitt liv, og det jeg har heklet har vært store ting. (Dream big!) . Siden jeg behersker de grunnleggende teknikker, klarer jeg å hekle oldemorruter. Det lærte jeg faktisk av min farmor som bitte liten. (Selv om jeg holder heklenålen feil) Så i fjor ble det et stort teppe i oldemorruter og alpakka. Denne gangen blir det et lite teppe i oldemorruter og merinoull. I tillegg til fargene over, ser jeg at jeg skal putte inn litt off-white.



 Ha en super dag! Vi blogges!

 

 

 Livet på Norges beste vestkant

 

 #håndarbeid, #hekle, #oldemo-ruter, #teppe, #alpakka, #merinoull

10 kommentarer
    1. Det kom brått over meg ei intens kjensle av sjalusi… Tenk å være nabo til et slikt fabrikkutsalg!! Sukk! Lekre nøster på bildene!
      Holde heklenåla feil?? Det er vel ikke feil, viss det fungerer!! Farmor ville nok ha sagt at jeg holder feil også 😉 Ikke noen spesiell feminin eleganse ved min teknikk, men den er effektiv – faktisk mye raskere enn slik de eldre fruene har forsøkt å få meg til å gjøre det. Så da holder jeg på mitt: et grepa tak i heklenåla!!
      Ønsker deg fine høstdager med garn og nål! 🙂

    2. Takker så mye for koselig kommentar! Fabrikkutsalget er alle tiders, det. Måtte en tur til bortom i går. Sønnen min, som var hjemme en svipp fra Barcelona, ønsket seg og teppe(r) i oldemorruter. Så vi dro bort, og han valgte knallfarger. Blir spennende, og kommer nok på bloggen etter hvert. Unn Leirvåg:

    3. Hei. Da er vi to (minst), som kan hekle, men holder heklenåla feil, og som liker bedre å strikke. Men når vi hekler blir det jo fint! Lykke til med neste prosjekt.

    4. Lekkert ,og nydelige farger 🙂 Lærte å hekle av farmora mi, men de siste åra har jeg fått så vondt i nakken av det, at det er best å la være..:) Så får du ha ei fin helg og kose deg med håndarbeide 🙂

    5. husker strikkinga ja. Jeg var mer på hekling men fikk virkelig lyst å finne fram heklenåla igjen. Kankjse det blir en tur til en garnbutikk om ikke så lenge.
      PS – jeg tror jeg har hekling i genene, for ingen har lært meg. Kunne det bare. Og hvordan en holder heklenåla må jo være en liten bagatell så lenge det fungerer.
      Det er med hekling som med alt annet – resultatet teller

    6. Så kjekt med et håndarbeid nå når høsten melder sin ankomst. Og Sandnes Garn er en plass jeg også ferdes en del 🙂 Har i perioder ganske stort lager med garn derfra. Og nå når jeg leste her, fikk jeg ny inspirasjon til å hekle igjen. Det er en stund siden sist. De siste hekleprosjektene mine, var puffer. Noe som ble en suksess. Men oldemorsruter høres kjekt ut nå…et fint prosjekt til å sitte foran TV’en med.
      Du har så fine farger i prosjektene dine. Blir helt betatt her jeg sitter og ser på bildene dine.
      Ha en fin søndag med herlige farger <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg