`Når tar vi julepynten frem?

Hei, hei!

For noen dager siden fant jeg ut at det nærmer seg jul, og i år har vi bestemt at det blir tidlig jul i heimen. 

 
 

Da barna var små, ønsket de å ta frem nissene omtrent samtidig som jeg handlet inn adventlys. Nisser er det mange av i kjelleren, og barna hadde i tillegg sine egne. Vanligvis er det alt for tidlig for meg med nisser og julepynt i november eller tidlig i desember. Nissene hentes frem sammen med gyngehesten, som er antikk ,noe som i dette tilfellet betyr fra 50-tallet!

En av nissene beveger seg bortover gulvet mens han lager lyd. Han er fra min barndom, og jeg tror batteriet må være evigvarende, for det var Bjelleklang i rommene i årevis!

Det finnes et reinsdyr som beveger seg og spiller Bjelleklang også. Det heter selvsagt Rudolf,

Han som eide Rudolf bor i Barselona, men kommer hjem i begynnelsen av Desember. Så i år går jeg for jule pyntet hus samtidig som vi tenner det første lys.


 

Det betyr julepynt i november, noe sikkert mange synes er fryktelig tidlig, og egentlig er jeg enig, men det gir oss en anledning til å glede oss over julen lenger. Over nyttår er vi drittlei uansett!

Det var veldig koselig å få advent lysene på bordet. Advent lusene er tradisjonelt lilla i år.Tenk allerede til helgen tennes det første lyset! I den forbindelse er  denne koselige nissen også kommet opp fra kjelleren. (Bilde fra i fjor jul)

 
 

Julepynten må altså frem før helgen. I praksis betyr det at jeg gikk i gang nå i kveld! Å, jeg skal hilse å si det tar tid. Denne gang har jeg forresten begynt i helt feil ende. Jeg har ikke begynt forsiktig med  stjerne i vinduet og den slags. Stjerne i vinduet, advent stake i vinduet og lys ute, det kommer en av de nærmete dagene, men nå i kveld har jeg røket meg ut på selveste juletreet, med god hjelp av katten, Tara. Jeg tror vi var litt av et radarpar. På slutten fikk vi hjelp av en katt til, Diva.

Vi har faktisk hatt kunstig tre i mange år. Det vi har nå er så fint, at jeg absolutt ikke synes det gjør noe at det er kunstig, og du verden så praktisk, men når det ligger slik i esken, er det ikke mye glam og julestemning over det!

 

Der var treet på plass…..

Så vardet klar for pynting, eller hva sier du, Tara?

Det var en del kuler som forsvant under sofaen, ja.

Men pyntet ble det, og riktig så fint ble det og. Juletreet er pyntet i gull og rødt. Jeg synes det er “julete” og fint. Hvit julepynt er også nydelig, men i disse hvite stuene som er like hvite hele året, er det gøy med litt farver til jul. Så her blir julen rød.

Helgen som var hadde jeg bestemt at ikke en eneste liten nisse skulle slippe opp i stuene, og ingen annen julepynt heller for den del! Det er en grense for alt! Men nå er helgen over, og det er snart ny helg. Det er bare å gå i gang!

Ha en fin kveld! Vi blogges!

 

4 kommentarer
    1. Eg tror det er veldig forskjellig hva folk gjør.
      Når barna var små pyntet eg alltid juletreet lille julaften…og barna fikk ikke se treet før julaften morgen.
      Senere år har eg pyntet det tidligere, ca 20 des.
      Ellers kommer pynten frem fra begynnelsen av desember.
      Juletreet ditt ble flott 🙂
      Pynt du ….og kos deg i julepyntet hus 🙂

    2. Fine katten!
      Her adventspyntes det den første adventssøndagen.
      Juledukene strykes den 22. Straks det mørkner den 23. desember, så julepyntes det. Koselig 🙂
      Ønsker en fortsatt fin dag ^^

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg