Hvordan få et gjennomført interiør,

 Hei! Håper du har hatt en fin dag og er godt i gang med en ny uke! Ute er det et hvitt eventyrlandskap, helt nydelig. Likevel har jeg begynt å se framover mot vår! Det er så herlig når dagene blir lysere og man har lyst å fylle hjemmet med lekre farver!

Jeg tipper de fleste ønsker seg et gjennomført interiør der ting passer sammen. Alt trenger jo slett ikke matche, men jeg synes det er finest når rommene henger sammen og oppleves som en helhet.  De færreste har muligheten til å slenge ut alt og hive seg på en ny stil men jevne mellomrom, og jeg tenker heller ikke at det er oppskriften for å få et gjennomført hjem.


Men selv om hjemmet bygges opp litt etter litt er det lurt å tenke helhet. Selv ser omgivelsene inne  for meg litt som naturen rundt oss. Naturen kan inneholde sterke og dristige farver, men det er harmoni, farver ton i ton, kontraster og skikkelige blikkfang!

 Her kommer noen av mine tips for et gjennomført hjem, som samtidig enkelt lar seg endre med humør og årstid!

 
Et av mine tips er å holde de store flatene nøytrale. Nøytral betyr ikke kjedelig, og nøytrale farver kommer jo både i lyst og mørkt. Det er fort gjort å male en eller flere vegger i en kontrastfarve siden eller å tapetesere noen vegger i et lekkert tapet.

 Hos oss er alle vegger untatt stuen eggehvite, en rolig og grei bakgrunn for videre sprell.


 

Man må ikke ha samme gulv i en hel etasje. Det kan være tøft med en kontrast, for eksempel mellom gang og stue, men det kan bli rotete viss alle gulv er ulike. Vi har samme gulv, grå eik, i hele hovedetasjen. I andre etasje har vi hvitt furugulv. I kjelleren er det stort sett grå gulv. (Bad og vaskerom bryter)



Når vegger og gulv har fått sitt, er det klart for møbler. Noen mener alle møbler bør være i samme treslag i et rom eller et hus. Det synes jeg kan bli i overkant kjedelig. Men det kan bli rotete med en fant fra hver bygd , om ikke møblene har noe som binder dem sammen.


Jeg liker å blande, nytt og gammelt, rimelig og dyrt, røft og elegant. Hjemmet skal være personlig. Det er viktig for meg!

  Selv har jeg valgt å holde de fleste møbler hvite, det skaper en sammenheng mellom møbler som er ulike, som er fra ulike tidsepoker og har ulik stil. Så lar jeg noen få mørke møbler bryte med det hvite.

Når de nøytrale rammene og de nøytrale møblene er på plass, er det klart for nøytale kontraster.  



Jeg syns det kan være lekkert å gå for noen kontraster, fremdeles i nøytrale toner, er stuen hvit, kan det være fint med en grå eller dempet sort vegg. Til beige møbler, strammer det opp om en antikk stol er grå, brun eller plomme for eksempel.

Så er det er det klart for det kjekkeste, å tilsette de små (og større) blikkfangene! Nøytrale rom tåler en god del blikkfang og farveklatter uten å bli sirkus, og man kan godt gå for farver i større ting også. Selv har jeg himmelblått kjøleskap, et skap som pistasj, et annet gammelrosa, bare for å nevne noe! Selv synes jeg det er lurt å styre utenom de mest ekstreme farvene i de dyreste møblene, men ingen regel uten unntak. Jeg kjenner en som har en lekker, lilla antikk sofa! Den er virkelig et blikkfang mot moderne sorte møbler.

 

Når det gjelder pynteputer, pledd, lys og annet stæsj, er det bare å prøve seg fram. Too much kan være fantastisk! Og blir man lei, koster det ingen formue å skifte det ut!

Hos oss er det lille ekstra rosa for tiden, en herlig farve som vitner om at det går mot vår med lyse dager!

 

Ha en fin kveld! Vi blogges!

26 kommentarer

Siste innlegg