Slik innreder du med blomster og grønne planter

Hei! Håper du har hatt en fin dag! Er det ikke rart, du hvordan blomster og grønne planter kan  gjøre en forskjell i et rom? Det ser jeg veldig godt når jeg fjerner plantene for å vaske og vanne! Jeg skal ikke skryte på meg å ha noen supergrønne fingre, men det er likevel et must å ha planter i huset. Da gjelder det å benytte seg av noen triks i ludo for å unngå at det bare er brune visne vekster som ønsker en velkommen hjem på ettermiddagen!

Grønne planter gir liv og ren luft i hjemmet, og mange grønne planter er veldig greie å forholde seg til. Mitt råd er å styre unna de mest krevende om du ikke drømmer om ekstrajobb som gartner, da.

På samme måte som med annen pynt, er det en god ide å samle plantene i grupper. Det ser flott ut, og vanning og stell blir mye enklere. Det er flott å sette sammen planter av ulik størelse og høyde, og med ulikt bladverk. Kaktuser og sukkulenter er vel noe av det minst krevende man kan gi seg i kast med! Aloe vera, som under, er heller ikke noen krevende plante!


 

På kjøkkenet er det både lekkert og praktisk å bruke krydderplanter som dekor, og så er det veldig kjekt å klippe urter fra egen avling til matlagingen!


 

Husfred er og en koselig plante å ha på kjøkkenet, men den er ikke av de enkleste. Etter å ha tatt livet av en del husfred gjennom årene, har jeg funnet ut at det er lurt å sette innerpotten i en større potte som fylles med slike kuler som utvider seg når de kommer i vann. Kulene holder på fuktigheten, og planten forblir fin!

Ellers er jeg en stor tilhenger av orkideer, og jeg vet ærlig talt ikke hvor mange orkideer jeg har i hus, men jeg tror det er orkideer i de fleste rom!

Hortensia er og en plante jeg er veldig glad i, men den er også krevende når det kommer til vanning, så jeg bruker samme triks som med husfreden.

Jeg er nok neppe den eneste som elsker roser, tenker jeg! Roser passer godt til den litt landlige stilen som er her i huset, men de passer egentlig til alle innredningsstiler.

Selv har jeg ingen skrupler med å jukse litt på blomsterfronten. For meg er det viktigere å ha blomster og planter over alt enn at de på død og liv må være ekte.


 

Hvite og svakt rosa roser er det jeg bruker mest av enten det handler om ekte eller kunstige blomster. Men det er viktig at kunstige blomster er av god kvalitet, og slike blomster er ikke akkurat billige.


 

Jeg har en bukett hvite roser kjøpt på Ebay. Den var billig, og jeg synes ikke den er så naturtro som den burde, men i en krok går det greit.


 

Naturligvis kan man velge kunstige grønne planter og, men persolig foretrekker jeg, med visse unntak,heller noen lettstelte ekte. Denne  kunstige eføyen er imidlertid helt utmerket på toppen av et høyskap på badet. Jeg er redd det ville blitt smått med vann her på toppen av skapet! På hytten har vi også valgt kunstige, rett og slett for at det er det eneste altrnativet der.

 I store rom synes jeg det er penest når vaser og buketter er litt store og ruvende.


 

En liten bukett kan være søt den og, men mange små buketter kan bli rotete om de ikke settes sammen som grupper! En liten blomst eller en liten bukett kan være veldig fint sammen med lys eller annen pynt på et lysfat!

Ha en herlig kveld videre! Vi blogges!

#blomster #grønneplanter #kunstigeroser #roser #møblere med planter #norgesbestevestkant

 

6 kommentarer

Siste innlegg