Med flagget til topps -hele natten!

God morgen! Da er mannen dratt til Barcelona med brunost og norske flagg, klar for 17.mai-feiring med sønn og svigerdatter.

Surfina

Selv har jeg tenkt å bruke dagen på å plante litt sommerblomster, så det ser litt koselig ut rundt dørene. Disse bildene av sommerblomster er fra i fjor. Bilder fra i år  kommer etter hvert.


Hortensia

Denne våren kom så plutselig,det ene øyeblikket var det vinterdekk og frost på bilruten om morgenen, det neste øyeblikket var det sommer og sandaler.

 

Surfina

Ellers har vi flaggstang her i heimen, den var her da vi flyttet inn, og jeg synes det er veldig koselig, så koselig at vi stort sett alltid har vimpel oppe. Dermed sliter vi ut en vimpel i året, men det får så være. Så når sommeren igjen banker på, er det tid for ny vimpel!  På de offisielle flaggdagene må man jo flagge “skikkelig”, altså flagget til tops, men da gjelder det å huske flaggreglene. 

 

Hovedregelen er at flagget skal heises ved soloppgang, og fires ned ved solnedgang. I løpet av året har vi i Norge et varierende antall timer med dagslys, og derfor har man delt opp flaggtider i to ulike kategorier. Om sommeren står solen opp tidlig, og går ned sent. Derfor skal flagget i perioden 1. mars – 31. oktober ikke heises før klokken 08, og ikke fires ned senere enn klokken 21.  I perioden 1. november – 28. februar (29. februar ved skuddår) skal flagget ikke heises før klokken 09, og fires ned ved solnedgang, dog aldri senere enn klokken 21.

Vel, her ble det ikke akkurat slik denne gang. Etter å ha kjørt mannen på flyplassen, glemte jeg hele flagget. Det vaiet så fint i morgen-sol da jeg kom ut i morges. Nå er flagget firet og ligger inne og gleder seg til 17.mai i morgen. Personlig synes jeg 17.mai er den aller viktigste dagen å flagge på.  Å, husk å stryke flagget før morgendagen! Skrukkete flagg i toget er et trist syn!

/media/66353/norske-flagg.jpg

Ha en deilig dag videre ! Vi blogges!

 

5 kommentarer
    1. Hehe! Kjenner meg litt igjen! Jeg er flinkere ute enn inne. Ute får jeg litt hjelp fra oven i blant også. Inne er det nesten bare orkideer. De klarer jeg ikke å ta livet av! Ha en fin dag videre! Else Berit:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg