Slik får du det hverdagsherskapelig

Nei, jeg bor ikke i et herskapshus. Ikke er jeg særlig herskapelig selv heller.  Men jeg må innrømme at jeg digger den herskapelige  interiørstilen fra begynnelsen av 1900-tallet, og det har jeg gjort så lenge jeg kan huske. 

I blant kan jeg søke på finn, nettopp på ordet herskapelig, ikke for at jeg har lyst til å flytte, for det har jeg ikke, men for å bli inspirert , og for å plukke enkelte elementer. Ja, for det er ikke alt jeg liker innenfor denne stilen. Det kan bli for tungt og pompøst. Men selvsagt, har man et overdådig hus, kan man ta den helt ut. Selv liker jeg best den hverdags-herskapelige stilen, beskrevet av en venninne som jordnær eleganse, og den stilen kan man få til med enkle midler..

 

For meg handler det om glitrende krystall og lysekroner. Lysekroner har jeg elsket siden jeg var barn, og jeg mener at det er umulig å få det herskapelig uten lysekroner.

 

 

Gå gjerne for stukkatur i tillegg! Det gjør inntrykket komplett. En rosett trenger ikke være dyr, og den er heller ikke vanskelig å montere. Vi har rosetter til alle lysekronene våre. 

Det er ikke bare lysekronene som må skinne. Det samme må glassene. Hvorfor ikke bruke fine glass til hverdags? Selv har jeg alltid gjort det, og fikk mang en gang tilsnakk for nettopp dette i oppveksten. Hvorfor måtet jeg ta stetteglass når jeg bare skulle ha litt vann? Nå er jeg for lengst blitt gammel nok til å bestemme selv, og om det handler om arv eller miljø, vet jeg ikke, men jeg konstanterer at et par av de unge og lovende gjør det samme. Nå har vi ikke så mange svindyre glass, da, så det er ingen katastrofe om de skulle knuse.

Så var det karaflene, da! Selv har jeg mengder av gamle karafler, og jeg bruker dem til mye forskjellig. Saft og vin er kanskje det logiske, men hos oss er det karafler med skumbad på badekarkanten også. Mye kjekkere enn de der trøtte flaskene som skumbadt selges i.

Krystall er visst gått av moten, hørte jeg. Ikke hos oss. Jeg er som sjæra, elsker alt som glitrer. Finnes det forresten noe herligere enn å dekke bordet med gammelt sølvtøy? Plett eller fattigmannssølv gjør samme nytten, men det må glitre og skinne! Det er viktig!

På badet må det  være gammeldags amatur, og elst skulle man hatt et badekar på løveføtter. Det har ikke jeg, men det er lov å drømme.

Den herskapelige stilen er en stil for mørkt tre og mønstrede tapeter, men det hopper jeg lett over. Tunge lenestoler, Chesterfield , gullrammer og tunge gardiner er også element fra den herskapelige stilen, men det får andre ta seg av. Her holder det med de persiske teppene. (Som forøvrig er en veldig dårlig kombinasjon med hvite kattehår!)

Ha en herlig dag  videre! Vi blogges!

 

10 kommentarer

Siste innlegg