Hva gjør du med skvallerkålen?

Hei! Håper du har en fin dag! Selv har jeg flyttet ut i hagen, noe jeg er snar med når  solen skinner og sommerdagen ligger innover landet. Så nå er atter bedene luket, og mannen har fylt bark i bedene. Om enn så lenge er her ugressfritt!

I år er drømmen at vi en gang for alle  skal vinne kampen mot skallerkålen! Mulig det er en urealistisk drøm og at uavgjort er det beste man kan håpe på? Men jeg sikter nok en gang mot stjernene.  Nei, jeg liker ikke skvallrekål. Hvem gjør vel det? – Og jeg skal hilse og si at vi har sloss mot dette ugresset sommer etter sommer. Luking, roundup  og kjerringråd, ingenting hjelper. Med andre ord, gode råd mottas med takk!

Skvallerkål skal visst være utmerket å spise, og det kunne kanskje være en god ide?  Både skudd og blader kan vist nok brukes. I følge dem som har greie på ugressmiddag, må bladene plukkes når de er unge. Bladene kan brukes alene eller sammen med annen salat, som isbergsalat.  De kan også brukes i salater av frukt og bær,  eller sammen med fetaost.

Ugress, ja, men du kan fint spise skvallerkål. Det er ikke bare smart, det er også ganske godt. (Foto: PantherMedia / Joachim Opelka)

Skvallerkålpasta skal visst og være både raskt og tilberede og ganske så velsmakende. Man freser da opp skvallerkålblader med litt vårløk og hvitløk i olivenolje, tilsett litt matfløte eller creme fraiche, samt en klunk hvitvin eller sitronvann, og la det koke inn mens du koker pasta. Før servering rører du i noen terninger fetaost i sausen, og så vender du inn pastaen til slutt. Her i huset har det til denne dag bare vært hønene som spiser skvallerkål, men kanskje jeg må prøve noen av disse “oppskriftene”?

Hadde enda bare skvallerkålen holdt seg på ett sted, som en annen kjøkkenhage! Men, neida, så lett skulle man ikke ha det! I blomsterbedene er nitid luking det eneste som etter min erfaring fungerer. Når endelig bedet blir ugressfritt, er det lurt å dekke og barke, slik at det ikke kommer nytt ugress opp. I plenen hindrer du skvallerkålen fra å ta overtak ved å klippe ofte.  Så da er det bare å brette opp ermene, og skride til verket! Skvallerkål, treng deg på, her skal du motstand finne! At skvallerkål faktisk kan være vakker, viser bildet under, som jeg har lånt. (Men helst ikke i min hage, kjære…) 

Ha en fortsatt deilig dag! Vi blogges!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg