Drømmen om det gode liv på et småbruk?

Hei!  Har du også en drøm om det gode liv på landet, en drøm om frisk luft og selvdyrkede grønnsaker! Vet du at ordet «småbruk» er det ordet som har flest søk på finn?

 

Jeg pleier å si at jeg er bondejente fra Jæren, og det er jeg stolt av! Jeg har stor sans for mange sider ved det gode liv på landet  og jeg har stor respekt for bondens arbeid!   Men jeg har ingen drøm om et småbruk!  Og der skiller jeg meg nok ut fra resten av befolkningen her i landet, for nordmenn drømmer om småbruk. 

 

Mine foreldre drømte om det gode livet på landet, og de satte drømmen ut i livet og kjøpte en nedslitt storgård som de la sjelen ned i å forvandle  til et mønsterbruk.

 

 

Hvis du leter lenge nok, finner du en bonde i enhver nordmanns sjel», skal tidligere statsminister Oddvar Nordli har sagt. Kanskje det er derfor så mange nordmenn drømmer om småbruk? Småbruk er typisk norsk, og jeg tror drømmen om et småbruk også er typisk norsk. For vi kjøper ikke småbruk, vi drømmer, drømmer om det gode livet på landet, om å dyrke biologiske grønsaker og ha et par høns gående rundt dørene.

 

 

 

 Fra tid til annen kommer jeg over artikler om mennesker som har kjøpt småbruk og flyttet på landet. Mange har restaurert våningshuset tilbake til fordums prakt eller gjort noe moderne, utradisjonelt og spenstig!
Selv om jeg altså ikke har noen drøm om noe småbruk, leser jeg alltid slike artikler. Ofte er det kunstnere og folk i frie yrker som våger å kaste seg utpå.
Mine foreldre våget. Det var hardt arbeid, men de hadde en drøm, og de kom i mål. Det står det respekt av!

 

 

Selv har jeg nok tatt med meg noe fra bondelivet inn i hverdagen med villahøns, hund og katt. Både hus og  hage er nok innredet i landlig stil. Bildene i dette blogginnlegget er fra bonde-romantisk bryllupsfest  i  sommer på gården hvor jeg vokste opp og fra egen hage. Bildet av kalven er lånt fra Google, da vi ikke har slike i hagen.

 

 

Selv om jeg innerst inne er bondejente, eller kanskje nettopp derfor, vet jeg at bondeliv er mye gleder, men også hardt arbeid! Men drømmen om det gode liv, den kan ingen ta fra deg!

Ha en nydelig kveld!  Vi blogges!

 

8 kommentarer

Siste innlegg