Villahøns i hagen

Heisann! Håper dagen din er fin! Her er det full sommer, og jeg gikk barbeint ut i hagen for å slippe ut hønene i morges. Jeg elsker å gå barbeint i duggvått gress. Det er en egen nostalgi over det som jeg ikke kan forklare. 

Hønene ja, det hele begynte med at vi hadde en lekehytte i hagen. Den ble kjøpt da vi fikk ei jente etter tre gutter. Jeg hadde selv lekehytte som barn, og lekte nok i den, men ikke på den søte måten man forestiller seg at små jenter gjør i en lekehytte, med dukke-selskap og denslags. Det gjorde aldri min datter heller, og etter noen år var hun uansett vokst fra lekehytten. Hvordan vi kom på ideen om høner der husker jeg ikke, men straks ideen var satt ord på, hadde jentungen funnet noen som solgte kyllinger på finn. Dermed var villahønsene våre et faktum. 

Akkurat som duggvått-gress er knyttet til barndomsminner, er hønene det samme, knyttet til minner fra farmor og farfars hage og hønene deres. Høner er kloke, sa farmor, og etter vel 10 år som hønse-eiger gir jeg henne rett, de er kloke. Men først og fremst er de et koselig innslag i hagen. -Og en hønsepute måtte vi også ha i hagen.

“Hønseinnslagene” har en tendens til å spre seg. 

Hønene på Norges beste vestkant har vært i avisen også. 

I skrivende stund ligger to av hønene på egg, så det blir nok kyllinger igjen snart, og kyllinger, ja, det er et sommertegn!

Ha en herlig sommerdag, da! Vi blogges! 


#villahøns #dukkehus #hage

3 kommentarer
    1. Å som jeg nesten misunner deg villahønene dine… vi har et hundehus som er vinterisolert men det er for lite til ei eller flere villahøns… Ingen av hundene har forstått vitsen med hundehus….
      Ha en flott dag

    2. Vi hadde og hundehus til vår forrige hund. Ingen suksess for å si det sånn. Men du som jeg skulle ønske at denne “ulven” kunne likt være ute i garde. Vi prøvde, men ingen suksess det heller. Garden ble solgt. Siden ble det behov for ny hønsegarde, og til det kjøpte vi en hundegarde. Ikke så lett å se framover i tid alltid! Ha en fortsatt herlig søndag! tepausen.blogg.no:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg