Slik blir du kvitt sneglene i hagen!

Heisann! Håper du har hatt en fin helg! Det er ganske rart i grunnen hvor fort helgene flyr avgårde i godt selskap. Selv har jeg hatt masse koselig besøk i helgen, Hovedbesøket, en liten skatt på 14 måneder, har fylt helgen med glede.

hagehortensia Norge

Ellers kom jeg over et stort skap på en lokal kjøp, salg- side, og eldste sønnen min var så snill å komme hjem i kveld for å hjelpe meg å få skapet i hus. Sammen klarte vi å få det ned to etasjer med vindeltrapp og inn i varebilen. Nå står det i garasjen og skal etter hvert bli malt i industriel grå og flytte opp på hytten. Industriell grå er på hytten det som eggehvitt er her hjemme.

blomster i kasser jæren norge

I kveldingen ble det tid til å pusle litt i hagen, ikke så mye, men blomster i diverse potter og krukker fikk seg litt vann og mat. Ja, jeg mener naturligvis  gjødsel. Jeg er litt overrasket over at det er så mange som ikke vet at sommerblomstene trenger gjødsel. Så klager de etterpå over at sommerblomstene ikke blir så fine hos dem. Jeg skal si dere en ting, sommerblomster gjør ikke forskjell på adresser og sånt. Der de får godt stell, der trives de. Alt snakk om grønne fingre, mener jeg er oppskrytt.  Det å stelle planter kan læres, som det meste av andre ting kan. Selv har jeg ikke spesielt grønne fingre, men jeg liker at det blomstrer rundt meg.

sommerblomster i krukker

På min vandring i hagen i kveld, traff jeg fire av den slimete sorten, som jeg ikke er spesielt glad for å møte i hagen. Jeg snakker selvsagt om snegler, iberia-snegler. Nå kan det hevdes at fire snegler ikke er mange, og det er jeg i grunnen enig i, men det er likevel for mange.

blomster i verandakasser jæren norge

Beklager å si det, men det at vi har lite snegler i hagen, handler ikke bare om flaks, eller at sneglene ikke trives her. Snegler har nemlig heller ikke noe forhold til adresser og tomtegrenser. Det er med sneglene som med sommerblomstene, litt innsats må til. Jeg regner med at de fleste er like lite begeistret for disse sneglene som jeg er, så her kommer mine råd for å bli kvitt dem.

Surfina
sommerblomster i verandakasser

Det første og viktigste er faktisk å plukke snegler! For en pervers hobby, tenker du kanskje, og jeg skal være enig. Det finnes kjekkere ting å bruke sommerkveldene på. Men plukker du alle snegler du finner over en periode på 3-4 kvelder, har du plukket opp de fleste. I det minste har du redusert antallet betraktelig. Det er spesielt viktig å plukke snegler på sensommeren da de legger egg.

Verandakasse
sommerblomster jæren norge

Det finnes også ulike middel man kan bruke for å bli kvitt sneglene. For tre år siden brukte vi et middel som heter nemaslug. Det er laget av levende nematoder som forgifter sneglene. Man kan enten slå middelet blandet med vann på bakken der snegler ferdes, eller man kan klippe kveldens sneglefangst i biter og legge oppi blandingen og la dem trekke litt før man anbringer gørra rundt der man vet det er snegler. Det er vel ingen som er i tvil om at det er en ekkel jobb, en riktig møkkajobb, men det funker.

sommerblomster norge

Selv har jeg ingen erfaring med sneglefeller eller sneglebarrierer, men jeg vet det er mange som sverger til disse metodene.

roser

Det anbefales å rydde opp i hagen. Sneglene trives der det er mørkt og fuktig, så ved å fjerne slike plasser, hindrer du sneglene i å komme.  Sneglene er også veldig glad i løvetann og annet saftig ugress, så ved å fjerne dette, vil du få mindre snegler på besøk. Georginer og tagetes hører også med til yndlingsrettene til sneglene, så om ikke målet er å lokke snegler til hagen, bør man unngå disse plantene.

Plant heller roser og pegonia, som sneglene ikke liker.

imágenes de la flor, begonia fondos de pantalla, vector verde, fondos de color rosa, material de primer plano

Busker og trær liker de heller ikke.  Snegler liker ikke å bevege seg i sand og grus, så bruk av disse materialene hindrer snegler. Noe annet de ikke liker er fersk bark, så ved å bruke bark i bedene og etterfylle årlig, hindrer man sneglene i å trives i hagen. Her er det både grus og fersk bark i rikelige mengder, og det tror jeg vi skal fortsette med å ha i all overskuelig fremtid!

mini-bark

Ha en riktig fin kveld videre! Vi blogges!

#snegler #iberiasnegler #sneglefeller #sneglebarriere #nemaslug #snegleplukking #sneglesanking

11 kommentarer
    1. Så mye fint du har i hagen!
      Jeg drysser ut granulat-sneglegift. Vi hadde helt sinnsykt mye snegler her i fjord, og nokså mye i vår. Men nå er det begrenset til 6-7 per dag (før var det like mange per kvadratmeter!) Så det nytter 🙂

    2. Sikkert mange som liker å få tips om dette, ekle skapninger disse slimete sneglene:). Du har iallefall en koselig hage med masse sommerblomster:). Nydelige bilder du tar, dette kan du:). Kos deg:)

    3. Sneglemidler som inneholder jernfosfat fungerer, og det fine er at de slutter å spise med en gang de har fått det i seg. Jeg serverer den fra en sneglebar slik at kornene er beskyttet mot regn og andre dyr. Har redusert bestanden vesentlig. Jeg bruker snegleskinner rundt kjøkkenhagen, og har også ølfeller. Men det var verdt bryet, nå er jeg nede i 3-4 om kvelden, mot hundrevis tidligere.

    4. Har lagt merke til at det er planter som får være i fred og som jeg skal plante mer av neste år. Jeg finner derimot flere og flere snegler når jeg jakter og har brukt nemaslug to ganger, ferromol og til og med ølpub til dem. I går var de utrolig mange store og lange i forhold til vanlig og jeg møtte på mange små. Heldigvis så har jeg begynt å plante roser som får være i fred for snegler. Noen liker veldig godt bladene på den duftende rosebusken. Så “noen” har god smak.
      Ønsker deg en fin lørdag

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg