Rett og slett et toalett eller to

 Ha det på badet på en sommerdag! Ting skal helst kunne brukes til noe, og aller helst det de er ment for, er du ikke enig?

Som utpreget estetiker har jeg i blant en tendens til å falle for ting fordi de er vakre, rett og slett. Jeg glemmer vel aldri en rød Opel vi hadde den gang vi var unge og lovende småbarnsforeldre. Den var blank som et skinnende drops. Mannen min, som har en medfødt interesse for biler, falt nok for andre ting enn hva jeg gjorde. Ja, for jeg innrømmer glatt at jeg falt for denne blanke røde fargen, for takluke og andre dippedutter. Men bilen var bra, og vi hadde mye glede av den. Mange ganger funker altså en slik innfallsmetode utmerket, men ikke alltid, og jeg har noen eksempel på at det er lurt å tenke funksjon også, ikke bare estetikk.  Det er liksom ikke nok bare å være vakker…-selv om det hjelper…

Den første barnevognen som ble dratt i hus var virkelig lekker, stor, blå og i nostalgisk utførelse. I teorien gikk det å ta den med i bilen. I praksis? Ja, det var en helt annen sak. Det var et eventyr å få den inn i den røde Opelen.Da lillebror kom, var jeg blitt fornuftig, og valgte en annen vogn. Så var det komfyren vi hadde på kjøkkenet før, en vakker og nostalgisk Smeg. Om den var bra? Nei, aldeles ikke. Den var full av rare luner, men pen, det var den. Nå har vi en Whirlpool med damp. Spesielt nydelig er den ikke, men du verden for en god ovn.

Så kommer vi til det området som er utgangspunkt for dette blogg-innlegget, nemlig toaletter. Vi er vel enige om at toaletter har en bestemt funksjon eller? 
Vel, da vi lagde bad i andre etasje, hadde jeg mange planer. Badet skulle først og fremst være vakkert, nostalgisk og romantisk. Det var mye som ikke skulle inn på det badet, og noen klassisk glatt baderoms-innredning skulle jeg ikke ha der, det var helt sikkert! Badekaret skulle stå på løveføtter, vasken skulle være søylevask med gullkran og toalettet av den gammeldagse engelske sorten med tre-sete. 

Det var mer ideer enn penger, og noen kompromiss ble det. Mannen ville ha hjørnebadekar, ikke løveføtter, men vask og toalett ble innkjøpt et år i forveien. Det samme ble blandebatteriet. 

Første utfordring ble derfor da rørleggeren skulle montere herlighetene på det nye badet, og når det kom til toalettet, måtte vi få inn en annen rørlegger for å få det på plass. Siden oppførte toalettet seg skikkelig i mange år, men det brukte nok mengder med vann. Blandebatteriet tok raskt kveld, og ble erstattet med et annet som var like  nostalgisk, men i sølvfarge fra en rørlegger-kjede. Senere ble det bad i kjelleren. Søylevask og toalett ble innkjøpt før badet var et faktum, og rørleggeren hadde absolutt ikke sansen for toalettet, som var en utfordring å få på plass. Men ha fikk det da til, og det ble riktig så lekkert!

Etter hvert mistet selv jeg sansen for dette toalettet, som hadde en flotør som levde sitt eget liv.  Men vakkert, det var det. Nå i sommer begynte flotøren på badet i andre etasje også å leve sitt eget liv. Vi kunne ikke ha to toalett med “personlighet”.( I parantes må nevnes at den kjedelige ifø-en i hovedetasjen har hele tiden oppført seg eksemplarisk.)

Så da var det egentlig bare en ting å gjøre, skifte ut de to spesielle toalettene. Mannen var klar på at han ikke ville ha flere spesielle do i huset, så det ble standard kvalitetsvare, fra Gustavsberg denne gang. I går kom altså to nye toalett på plass.

De er verken spesielt pene eller vakre eller spesielle, ikke er de stygge heller forresten, kun helt vanlige, anonyme toalett, slik som alle har . De har ikke en gang tre-sete, men noe plast-aktig, som var dyrere enn tre-seter, og som skulle være kvalitet.

Selv synes jeg det er helt greit. Jeg er ferdig med nostalgiske toaletter. Er jeg i ferd med å bli gammel, eller i det minste voksen?Vaskene, som hørte til toalettene   fungerer forresten utmerket på begge bad, og alle blandebatteri som finnes i hus er av den gammeldagse sorten, så det er da litt nostalgi og romantikk igjen ennå.

Ha en herlig dag videre! Vi blogges!

#bad #løveføtter #engelsktoalett #do #søylevask #ifø #gustavsberg #funksjonelt

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg