Nei, jeg kan ingenting med middelaldrende kjerringer som sloss om godbitene!

Tjohei, der var man i gang igjen! Jeg snakker selvsagt om jula. Men egentlig kunne jeg like godt snakket om Black Friday! Dette fenomenet har jo også på en måte satt startskuddet for julehandelen de siste årene. Noen har skikkelig shopping-gen og klarer alltid å sikre seg godbiter på slike dager. Ja, noen er jo så ivrige at de står i kø utenfor butikken i regn og blest i flere timer for å sikre seg de beste tilbudene.

Not me! Selv virkelig hater jeg å stå i kø og jeg kan ingenting med middelaldrende kjerringer som sloss om godbitene, selv om de unge og lovende nok ville plassere meg nettopp i kategorien middelaldrende kjerring. Vel, man er ikke eldre enn man føler seg, og kø-ståing er altså ikke min greie. Netthandel, derimot, er mye kjekkere, og siden det har vært svart i nettbutikkene i dagevis allerede, har jeg faktisk fått handlet inn litt til jul.

Egentlig burde man sikkert mene mye om disse amerikanske skikkene som ruller inn over landet, enten det er Valentine, Thanksgiving, Halloween eller Black Friday. Personlig mener jeg ikke så mye. Jeg mener ikke så mye om julemarsipan i butikkene i september heller, annet enn at jeg ikke kan fordra marsipan.

Man velger jo selv om en vil kjøpe julebrus i oktober eller vente til jul, for å si det slik. De siste årene har jeg derfor pyntet med gresskar på trappen sammen med lyng når sommerblomstene tar kveld og før det er tid for å pynte til jul.

Da jeg var barn, skulle det ventes med å pynte til jul. Kanskje var det en ide om ikke å ta jula på forskudd? Etter at vi fikk kunstig juletre for mange herrens år siden, har vi pyntet huset til 1.desember, mye koseligere slik.  Da kan man jo glede seg over pynten lengre. Jeg synes også det er koselig å la julegavene ligge framme til pynt etter hvert som de er pakket inn.

Ellers går strikkepinnene på kvelden. Det er jo så kjekt med hjemmelagede julegaver, ikke sant? Ett år strikket jeg tennbrikkett-skjulere i marius-mønster, som jeg gav i gave sammen med peislightere til halve slekta. Tipper vi er de eneste i omgangskretsen som ikke har en slik tennbrikett- skjuler på hytten!

Bare så synd at man alltid kommer på i siste liten at man skulle starte tidlig med slike gaver! Men man kommer da i mål til slutt. Så har man litt god samvittighet når man sitter på rauen å ser film på kvelden istedenfor å trene eller vaske eller gjøre noe annet, som burde vært prioritert under normale forhold. Man jobber jo som bare det! Ja, slik går nu dagan?..

– Og ute regner det, mørkt er det og. Det er rett og slett november på vestlandet! Så kan man drømme om dombjeller og vakker jule snø eller om en strand under fjerne himmelstrøk, mens man tar på seg støvler for å gå ut å møte en ny dag. Ha en flott novemberdag videre! Vi blogges!

7 kommentarer
    1. Tror det er de yngre som sloss om godbitene på Black Friday. Jeg har aldri vært i byen og handlet den dagen der. Det skjer bare ikke! 🙂 Lar meg ikke imponere av tilbudene på nett heller. Det er mest skryt og lite avslag, synes jeg. (Jada, en king size tvskjerm, før 50 tusen, nå kun 39 tusen..den typen tilbud har jo bra avslag, men hvem kjøper sånt i julegave?)
      Gidder ikke stresse med noe som helst. Været er som hos deg. Men du får det vel stort sett før meg, siden det oftest kommer vestfra. 🙂
      Hilsen fra “naboen” i Vest-Agder.

    2. Hehe! Ja, jeg er enig når det gjelder Black Friday, er nok de yngste som er ivrigst der! Mye rare tilbud og, som du sier, men håper og tror jeg har gjort gode kjøp. Verden vil bedras! Hehe! 🙂 Ha en fin kveld! Juble:

    3. Jeg HATER, virkelig HATER kø! Såpass at jeg gladelig betaler full pris istedenfor å vrimle rundt sammen med en haug halvgale mennesker på jakt etter det beste tilbudet. Her er julegavene snart i hus. Ikke pakka da, for det skal jeg kose meg med etterhvert. Julepynten skal frem i løpet av neste uke, for sønnen min skal til sjøs fra 5. desember og vel tre måneder fremover. Så vi må ha en liten julemiddag med han neste helg… dessuten kaster jeg ut jula så fort vi er over i nytt år. Den er mye koseligere å ta litt på forskudd enn på etterskudd! Ha en fin dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg