Krumkaker etter god gammel oppskrift

Hei og god kveld i stuen, eller var det på kjøkkenet? Som sagt fikk jeg på plass litt julepynt før første søndag i advent. Jeg bare elsker når kjøkkenet er julepyntet, og selv går jeg for den litt gammeldagse stemningen på kjøkkenet. Det er det som er jul for meg, det gir assosiasjoner til andre kjøkken, og andre “juler” en gang for lenge siden.


 Selv om en passe dose rødt alltid må være med på kjøkkenet vårt når nettene blir lange og kulda setter inn, ble adventlysene lilla i år, faktisk for andre år på rad.I år ble det lilla lavendel. 

Så var det klart for  full rulle med julebakst for fire generasjoner, med min mors krumkaker som fast innslag og førejulstradisjon. Egentlig var det vel min mormors krumkakeoppskrift, eller kanskje til og med min oldemor? Men nå er det min mors krumkaker, og for de som er vokst opp her i heimen, forblir det bestemors krumkaker, stekt på vårt kjøkken med to krumkakejern samtidig tidlig i adventstiden. 

I alle år har vi kombinert denne baksten med pepperkakebaking. Det passer perfekt for små barnehender, som skal holdes langt unna det varme jernet.  Selv må jeg innrømme, bestemor eller ei, at jeg holder meg til pepperkakene. Pepperkake oppskriften snakker vi kanskje ikke så høyt om. Eller hvorfor ikke i grunnen? Det er IKEAS egen, og selv har jeg brukt denne deigen så mange år at den også er blitt en tradisjon. Det er rart med det, og pepperkakene blir jo gode, da!

Men nok om pepperkaker. Her deler jeg  oppskriften på krumkaker av god gammel årgang!

4 egg

250 g sukker

250 g Hvetemel

250 g Potetmel

250 g Smeltet smør

2 ts Vaniljesukker

2 ts kanel

1 dl kaldt vann

Bland alt. La deigen svelle i 20 min.  Hvis deigen blir for tykk mens du steker, bland i mer vann underveis.

Ha en herlig kveld videre, folkens!

Vi blogges!

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg